Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Ronald Heidanus

Education on tour, docent vso, onderwijsontwikkelaar

Het startte ooit in 2004. Met een rit in een oude Ford Transit naar Stockholm. Helemaal verliefd. Op elkaar, en werden het op Scandinavië! Nu, 14 jaar later, vol passie voor onderwijs en drie fantastische en unieke kinderen verder start onze zoektocht naar wat het ‘juiste’ is in education!?

We leven onze droom door op zoek te gaan naar de essentie van onderwijs en opvoeding. Een ontdekkingsreis: samen onderzoeken, zien en ervaren. En leven vanuit de basis: één camper en ieder één koffer. Zes maanden lang touren we van school naar school. En tussendoor geven wij onze kinderen gedeeltelijk les en zijn zij welkom om deel te nemen aan het onderwijs in de verschillende landen. Leren om in de wereld te zijn.

We are Education On Tour and explore education through traveling.

Wil je ons verhaal en proces volgen? Lees dan ons blog! (NL/ENG)
Kun je iets voor ons betekenen of gaan we elkaar ontmoeten? Neem contact op!

--

Het is begin januari 2007, mijn eerste echte werkdag. Als leerkracht. Ik stap met frisse moed en een open blik een leeg lokaal binnen. Althans, niet helemaal leeg: er staan een tafel, vijf stoelen en een bureaustoel. Aan de muur hangt een whiteboard en de stift ligt gevallen en uitgedroogd op de grond. In een kast die leeg blijkt te zijn, kijk ik of er een methode te vinden is. Zelfs de hoop op meerdere boeken vervliegt bij het zien van de lege planken. Geen pennen, potloden of papier. Niets. En wonder boven wonder raak ik niet in paniek. Sterker, vanuit de leegte voel ik onbegrensde mogelijkheden ontstaan.

Als de leerlingen, ieder met hun rugzak en eigen bagage, het lokaal binnenlopen kijken ze mij met verbazing aan. De ruimte lijkt ze te intimideren, maar de stevige handdruk en het eerste oogcontact laat de rust terugkeren. De leegte verrast ze, evenals onze eerste ontmoeting een moment later.

Rond de tafel ontstaat een verkenning. Vragen wisselen elkaar af, van onduidelijkheid via verwachtingen naar verlangens. Van oude pijn naar talenten en passie. De ochtend vliegt om en mijn luisteren blijkt de basis voor onze reis.

Het lege lokaal, voor mij de metafoor van waaruit alles kan ontstaan.
Het lege lokaal, van waaruit ik intuïtief volg wat zich aandient.
Het lege lokaal, waarin ik leiding neem over wat mij te doen staat.


Ik geloof dat iedere leerkracht die verantwoordelijkheid en regie neemt over hun eigen onderwijs bijdraagt aan meer betrokkenheid en welbevinden van leerlingen. En dat vraagt het verbinden van kennis, intuïtief werken en tact. Wat je krijgt is onderwijs waar ieder kind zich welkom voelt, mag zijn wie hij/zij is , potentieel zichtbaar wordt en waar de vorming van de wil het leerproces voedt.

Mijn naam Ronald Heidanus en ben ik een aantal dagen in de week werkzaam als groeps-/vakleerkracht binnen het cluster 4 onderwijs. De rest van de week ben ik co-teacher en coach ‘on the job’ voor verschillende scholen en samenwerkingsverbanden.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief