Lieke Kalhorn
Pedagoog/ Gordontrainer/ Studiekeuzeadviseur
Mijn missie is om ouders en tieners met minder strijd door de “Puber-tijd” heen te loodsen. Ik zie veel jongeren en ouders met zichzelf en met elkaar worstelen en denk dat het leuker en met minder strijd kan.
Mijn grote inspiratiebron is Thomas Gordon van bijvoorbeeld de boeken “luisteren naar kinderen” en “effectief leidinggeven”.
Ouders/leerkrachten coach en train ik anders te communiceren; meer te luisteren en minder de strijd en meer de dialoog aan te gaan en meer te investeren in de relatie met tieners m.b.v. de “Gordonmethode”.
Ik geloof dat als wij als volwassenen respectvol en niet veroordelend met onze tieners communiceren, dat als we model staan (voorleven) voor onze tieners, dat we dan straks een generatie afleveren aan de maatschappij die:
- En rekening houdt met een ander
- En voor zichzelf kan opkomen en
- als er een conflict is, dat zo weet op te lossen dat alle partijen daar blij mee zijn.
Dat is mijn ideale wereld, hoe mooi zou die dan zijn. Het is misschien heel idealistisch maar elke coaching/training/column zie ik daarmee als een heel klein stukje de wereld verbeteren.
Met jongeren werk ik vooral aan studiekeuze, motivatie-problematiek, niet kunnen plannen, stress ed. volgens deze 3 pijlers:
- het herkennen en erkennen van hun behoefte.
- Verhaal over zichzelf leren vertellen. ( wat vind jij belangrijk en vanuit ik praten)
- Samen oplossingen zoeken
Ik heb jarenlange werkervaring als personeelsadviseur, pedagoog, docent, (Gordon)communicatietrainer en loopbaanadviseur in de gezondheidszorg en welzijnszorg. De laatste 5 jaar heb ik mij meer gespecialiseerd in het begeleiden van ouders en jongeren dmv opvoedcoaching en -training, jongerencoaching, Studiekeuze-advies en leren-lerentrajecten. Hierin komen mijn kennis, werkervaring en passie van pedagoog en loopbaanadviseur mooi samen.
In voorbereiding: boek communiceren met pubers volgens het model van Thomas Gordon
Wat mij zo aanspreekt aan de artikelen van het nivoz is dat veelal de elementen niet oordelen, goed luisteren naar jongeren, zoek naar de behoefte achter gedrag, samen creatieve oplossingen bedenken en eigenaarschap terugkomen in de mooie artikelen.