Jan Schalkx
Jongeren hebben mijn focus. Vooral jongeren, die verbinding en perspectief kwijt zijn.Het samen ontdekken van persoonlijke, duurzame drijfveren en waarden, het terugwinnen van persoonlijk perspectief, het ontwikkelen van zelfvertrouwen en vaardigheden en het scheppen van voorwaarden. Dat alles heeft mijn passie.
Als voormalig drop-out op de middelbare school ben ik misschien wel ervaringsdeskundig. Met vallen en opstaan heb ik mijn individuele, grillige pad gevonden, zou je nog kunnen zeggen.
Mijn alsnog voortdurende zoektocht speelt zich af binnen de sectoren onderwijs en zorg. Ik denk graag grensoverstijgend en sta open voor combinaties, die elkaar versterken.
In dat kader ontwikkel ik met een aantal collegae aangepaste vormen van een methodiek voor zelfreflectie, gebaseerd op de ZKM van prof. dr. Hubert Herman en Els Hermans Jansen. Dit is een bijzonder krachtig middel bij betekenisgeving, sociaal-emotionele vorming, zelfwaardering en zelfvertrouwen.
Ik denk, dat je mijn drive kunt samenvatten in een combinatie van twee lijfspreuken.
“Laat je eigen drijfveren leidend zijn. Zoek waarden, die voor jou duurzame betekenis hebben.” en “Niet afleren, maar bijleren. Dingen mogelijk maken.”
Klaar ben je daar nooit mee en mijn eigen zoektocht naar verbinding van kennis en ervaring gaat door. Wim Sonnevelt zei eens melodramatisch: “Een opvoeder is een stakker, die in het duister tast.”. Zo pessimistisch zie ik het niet, want er is veel te leren samen met en van onze jongens en meiden.
En dat is bijzonder boeiend.
Jan Schalkx