Gerard de Jong
vml. docent NIVOZ
Gerard de Jong was tot voor kort (medio 2019) docent bij NIVOZ, waar hij het traject Pedagogische Tact begeleidde. Daarvoor was hij jarenlang docent aan de Hogeschool Utrecht en als onderzoeker verbonden aan aan de opleiding Ecologische Pedagogiek. Hieronder lees je ook een aantal door Gerard geschreven blogs.
Een ander perspectief kunnen nemen, dat was mijn grootste uitdaging toen ik voor het eerst kennismaakte met leerlingen in het speciaal onderwijs, met leerlingen die het anders deden. Wat gaat er in hun hoofd om, hoe staan ze in de wereld, hoe voelt het om anders te zijn? Passen en meten, zoeken en bedenken, vragen en proberen. Dat was mijn taak, mijn opdracht en vooral de vraag van de leerlingen.
Van de leerlingen zelf leerde ik de mogelijkheden en de moeilijkheden. Wat knelde moest passend gemaakt worden. Niet geknipt op mogelijk groei en voor later, maar maatwerk voor nu. ‘Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’ is de ondertitel van Pedagogische Tact die past bij elke leerling. ‘Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen’ brengt je bij de stem van de leerling. Er zijn helaas nog zoveel leerlingen die hun eigen stem niet mogen of kunnen gebruiken. Zij raakten verwijderd van zichzelf, hun omgeving, het onderwijs en uit de maatschappij. Verbitterd, zwervend, gestigmatiseerd, geradicaliseerd, of getraumatiseerd kwam ik ze tegen; op de gang, in opvangplaatsen, op hangplekken en vlak voor of net achter de tralies.
Gerard de Jong (1950) deed de Pabo en studeerde Onderwijskunde aan de Vrije Universiteit en aan de Universiteit van Amsterdam. Na een werkperiode van ruim 25 jaar in het speciaal onderwijs kwam hij bij de Hogeschool Utrecht. Bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (SvO) leidde hij gedragsspecialisten op en begeleidde hij teams op het gebied van Management en Gedrag. Als hogeschool-docent hield hij zich nu bezig met Theoretische Pedagogiek en Onderzoek aan de opleiding Ecologische Pedagogiek van de Hogeschool van Utrecht. Als zelfstandige begeleidde hij jongeren en groepen van jongeren, schoolteams, directies en besturen van onderwijsinstellingen. In NIVOZ vond hij een waarden-gestuurde solide partner. Hij begeleidde er teams in de trajecten Pedagogische Tact en verzorgde lezingen en workshops.