Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Gerard de Jong

docent NIVOZ

Gerard de Jong is docent bij NIVOZ, waar hij het traject Pedagogische Tact begeleidt. Daarnaast maakt hij deel uit van het NIVOZ-sprekersbureau en is hij dus te boeken voor een lezing, studiemiddag of workshop. Hieronder volgt een korte profielbeschrijving van zijn hand en leest u een aantal door Gerard geschreven blogs.

Een ander perspectief kunnen nemen, dat was mijn grootste uitdaging toen ik voor het eerst kennismaakte met leerlingen in het speciaal onderwijs, met leerlingen die het anders deden. Wat gaat er in hun hoofd om, hoe staan ze in de wereld, hoe voelt het om anders te zijn? Passen en meten, zoeken en bedenken, vragen en proberen. Dat was mijn taak, mijn opdracht en vooral de vraag van de leerlingen.

Van de leerlingen zelf leerde ik de mogelijkheden en de moeilijkheden. Wat knelde moest  passend gemaakt worden. Niet geknipt op mogelijk groei en voor later, maar maatwerk voor nu. ‘Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’ is de ondertitel van Pedagogische Tact die past bij elke leerling. ‘Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen’ brengt je bij de stem van de leerling. Er zijn helaas nog zoveel leerlingen die hun eigen stem niet mogen of kunnen gebruiken. Zij raakten verwijderd van zichzelf, hun omgeving, het onderwijs en uit de maatschappij. Verbitterd, zwervend, gestigmatiseerd, geradicaliseerd, of getraumatiseerd kwam ik ze tegen; op de gang, in opvangplaatsen, op hangplekken en vlak voor of net achter de tralies.

Gerard de Jong (1950) deed de Pabo en studeerde Onderwijskunde aan de Vrije Universiteit en aan de Universiteit van Amsterdam. Na een werkperiode van ruim 25 jaar in het speciaal onderwijs kwam hij bij de Hogeschool Utrecht. Bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (SvO) leidde hij gedragsspecialisten op en begeleidde hij teams op het gebied van Management en Gedrag. Als hogeschool-docent hield hij zich nu bezig met Theoretische Pedagogiek en Onderzoek aan de opleiding Ecologische Pedagogiek van de Hogeschool van Utrecht. Als zelfstandige begeleidt hij jongeren en groepen van jongeren, schoolteams, directies en besturen van onderwijsinstellingen. In NIVOZ vindt hij een waarden-gestuurde solide partner. Hij begeleidt er teams in de trajecten Pedagogische Tact en verzorgt lezingen en workshops.

Wilt u Gerard als spreker?

Beschikbaar voor:

  • lezingen
  • workshops
  • pedagogische wandelingen
  • opleidingstrajecten

Onderwerpen:

  • Niet weten als kwaliteit.
  • Je stem laten horen.
  • Eigenaarschap doe je samen.
  • Dialoog met de wereld is een Kunst.
  • Leiderschap voor als je het niet meer weet.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief