Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Daphne Clement

pedagoog

Ik ben Daphne Clement (1978) opgeleid als sociaal en wijsgerig pedagoog. Kinderen en jongeren herinneren mij eraan wat er in het leven werkelijk toe doet: contact, plezier, spelen en ontdekken. Vanuit deze energie beschrijf ik wat het omgaan met verschillen in alledaagse sociaal pedagogische praktijken betekent. Kijken en luisteren naar anderen en naar jezelf zijn voor mij wezenlijke ingrediënten voor leren en ontwikkelen binnen scholen, thuis en op je werk. Het zijn vaardigheden waarin we onszelf als pedagogisch professionals blijvend moeten trainen om te kunnen bijdragen aan een vreedzame samenleving waarin iedereen belangrijk is. Ik geloof dat inclusieve praktijken bij echt contact beginnen, bij oog en oor hebben voor iedereen, bij een gesprek dat gaat over de kern. Maar hoe doe je dat in een drukke praktijk waarin af en toe meer lijkt te moeten dan te mogen, hoe doe je dat als je het toch echt beter denkt te weten dan die ouder, hoe doe je dat als het je niet lukt te luisteren?

Na jarenlang gewerkt te hebben als docent en onderwijsontwikkelaar in het middelbaar -en hoger onderwijs, ondersteun ik sinds januari als zelfstandige individuele docenten, kinderen, hun ouders en scholen met behulp van verbindende communicatie in dit proces. Middels coaching en training begeleid ik individuen en teams bij het luisteren naar zichzelf en elkaar, in het voeren van een gesprek dat gaat over de kern en in het maken van duurzame keuzes die passen. Parallel aan dit proces onderzoek ik wat kenmerkend is voor inclusieve pedagogische praktijken: wat maakt dat iedereen zich gezien en gehoord voelt, dat gelijkwaardigheid wordt ervaren, dat er ruimte is om te doen wat iemand belangrijk vindt en om te zijn wie iemand is? Daarnaast ontwikkel ik een project waarin kinderen en jongeren, docenten, ouders, begeleiders en leidinggevenden binnen een school hun stem leren gebruiken in de vorm van een beeldend, geschreven of oraal verhaal. Als manier van expressie en om elkaar beter te leren kennen.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief