Alexandra van der Hilst
training, begeleiding, kunst en onderwijs
‘ Dansen is taal, muziek en de ruimte in je lichaam voelen en onderwijs is kinderen in je hart dragen.’
Op de snijvlakken waar kunst, wetenschap, onderwijs en samenleving elkaar kunnen ontmoeten creëert Alexandra van der Hilst haar werk. In scholen, centra voor kunsteducatie, musea, theaters, in de buitenlucht, bij de overheid en in het bedrijfsleven. Variërend van een dag, enkele weken of meerdere jaren, in binnen- en buitenland. Sleutelwoorden zijn: betrokkenheid, luisteren, nieuwsgierigheid en verwondering, kritisch denken en elkaar inspireren in de ontmoeting.
Verscheidenheid als bron van inspiratie en verbinding loopt als rode draad in alles wat ze onderneemt:
- interactieve presentaties, keynote speaker;
- studiedagen en begeleidingstrajecten om kunst en kunstzinnige werkvormen in leren te integreren;
- creërend leren – lerend creëren;
- open trainingen;
- workshops in : creatieprocessen, anders vergaderen, anders denken;
- gespreksleider;
- eigen kunstprojecten.
Haar wortels liggen in de wereld van de dans en het theater. Daar heeft ze met veel plezier vijftien jaar haar brood mogen verdienen. Eerst als danser, choreograaf en docent/trainer. Later als theatermaakster, artistiek- en zakelijk leider. Daarnaast studeerde ze pedagogiek en psychologie en werkte twaalf jaar als trainer en scholenbegeleider.
Tussen de ervaringen, kennis en kunde uit de wereld van het danstheater, ontwerpen, creëren en produceren en die van het onderwijs, de pedagogiek en psychologie zitten veel raakvlakken. Ik vind het fijn om verbindingen te leggen en vanuit een gestelde vraag maatwerk te creëren. Het WERK is dus ook nooit hetzelfde en dat is wat alle betrokkenen scherp houdt en plezier geeft.
Samen met Ben van der Sanden heeft Alexandra van der Hilst in 1998 AB3 Management, Training & Projecten opgericht. AB3 staat voor Actie – Bewust zijn – Betrokkenheid – Bundeling.
Die kernbegrippen vind ik ook terug bij het NIVOZ-platform hetkind: de zorg voor totaalontwikkeling van een mens, een mensenkind. In onderwijs en leren geven we daar samen vorm aan door vanuit verbondenheid kinderen en jongeren helpen te ontdekken waar ze goed in zijn. Hen aanmoedigen de uitdaging aan te gaan om ergens steeds beter en creatiever in te worden. Kritisch leren denken, eigen vragen ontdekken en onderzoeken en vanuit ervaren ook ontdekken dat je samen de wereld maakt. Dat wat je doet ertoe doet!.
Alexandra is auteur van:
'Voorbij de Kaders, verwondering over onze leer-kracht en bewondering voor onze leer-kracht'
'Binnen - Buiten' bespiegelingen in een choreografie van woorden en beelden.