Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Externe contacten

Stichting NIVOZ heeft zich ontwikkeld tot een instituut - onafhankelijk van de politiek en onafhankelijk van het systeem – dat de ontwikkelingsbehoeften van kinderen vertegenwoordigt tegen het licht van de maatschappelijke opdracht die het onderwijs heeft. Dat is ook duidelijk te herkennen aan de context, het netwerk, waarin NIVOZ zich bevindt.

 

De fundering van ons werk ligt voor een deel bij de Internationale Rechten van het Kind en ook in het Earth Charter, waarmee NIVOZ zich verbonden heeft verklaard. Op die manier komen we in contact met een brede variëteit aan maatschappelijke organisaties die zich ook hiertoe verhouden. De Global Goals Accelerator dat de duurzaamheidsdoelen behartigt zoals in 2015 in Parijs vastgesteld, is daar een voorbeeld van.

Internationale partners

Het fundamentele karakter van onze missie zorgt ervoor dat de context zich niet beperkt tot Nederland. NIVOZ is actief lid van de Alliance for Childhood, een in Brussel gevestigd netwerk van netwerken dat zich inzet voor de ‘quality of childhood’ in Europa. Met de Alliance organiseren we onder andere jaarlijks een zestal inhoudelijke bijeenkomsten in het Europese Parlementsgebouw onder de de titel ‘Quality of Childhood.’

NIVOZ is ook actief partner van Learning for Well Being Community, een organisatie die zich inzet voor het welbevinden van kinderen in Europa. Samen met L4WB organiseerde NIVOZ in 2017 een internationaal symposium over de essenties van het onderwijs, Unfolding Human Potential.

Onderwijsorganisaties en scholen

In Nederland werken we samen met onderwijsorganisaties (Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs), initiatieven (Operation Education, Coöperatie Leren voor Morgen, Janusz Korczak Stichting) en leraren-opleidingen (Teachers College e.a.). waarbij onze pedagogische visie een bijdrage kan leveren. Daarnaast zijn er ruim 500 scholen die vanuit de opleiding met NIVOZ in aanraking zijn gekomen en nog tal van individuele leraren, schoolleiders en bestuurders die aan activiteiten hebben deelgenomen. Ook draagt NIVOZ bij aan het versterken van het pedagogisch leiderschap in de kinder- en naschoolse opvang door een samenwerking met Wij zijn Jong.

Lectoren en NIVOZ-leerstoel

Rondom de NIVOZ-leerstoel Pedagogische dimensies  - met Gert Biesta als bijzonder hoogleraar - is een lectorenkring opgericht. Via deze kring van veertien mensen kunnen de ontwikkelingen binnen de leerstoel in verbinding worden gebracht met het veld van onderwijs, opleiding en vorming. Hierbij zal de aandacht zich vooral richten op interactie met de opleiding en verdere professionalisering van leraren en docenten. Deze groep van lectoren – werkzaam in de opleiding van leraren – is uitgenodigd om gemiddeld vier keer per jaar bijeen te komen om gericht te werken aan relevante thema’s.  De lectorenkring beoogt, geïnspireerd op het werk van Gert Biesta, de contouren te schetsen van een (nieuwe) onderwijspedagogiek, waarbij het pedagogisch handelen als uitgangspunt wordt genomen.

Porticus en programma Whole Child Development

Porticus Nederland – een van onze betrokken financieĢˆle partners – verzocht NIVOZ in 2018 een point of view te schrijven over onderwijs dat zich richt op ‘whole child development’.

“Een aanpak die uitgaat van Whole Child Development (WCD) erkent de waarde van alle dimensies van menselijke ontwikkeling, van de jongste kindertijd tot de vroege volwassenheid, en staat voor een onderwijs dat de fysieke, sociale, emotionele, cognitieve, creatieve, spirituele en ethische ontwikkeling van ieder kind adresseert.

In lijn met deze point of view heeft Porticus samen met NIVOZ, vier lerarenopleidingen en een aantal schoolleiders in het voorbije kalen­derjaar een vierjarig programma ontwikkeld om leraren en schoolleiders beter toe te rusten om vanuit het whole child development­perspectief onderwijs te verzorgen in de grootstedelijke context.

Het programma zal zich richten op vier aandachtsgebieden:
1 Innovaties binnen de betrokken lerarenop­leidingen gericht op whole teacher development;
2 Schoolontwikkeling gericht op whole child development in scholen in de grootstedelijke context d.m.v. een WCD­leiderschaps­programma en ondersteuning schoolteams;
3 Onderbouwing met (innovatief) onderzoek gericht op de praktijk in de betrokken opleidingen en scholen
4 Verspreiden van onderzoek en goede prak­ tijken om belanghebbenden te informeren en te betrekken

NIVOZ zal de komende vier jaar samen met Porticus de verantwoordelijkheid voor het programmamanagement op zich nemen. Ook zal NIVOZ vanuit haar ervaring met de trajecten pedagogisch leiderschap de school­leiders begeleiden in het WCD-­leiderschaps­programma.

Fondsen

Stichting NIVOZ voorziet voor een groot deel zelf in haar financiële middelen. Toch zou veel van het werk dat NIVOZ doet niet gedaan kunnen worden als het niet werd ondersteund door (financiële) partners van buiten. Het is geen toeval dat dit juist organisaties zijn die bekend staan om hun grote maatschappelijke betrokkenheid en niet terugdeinzen voor langdurige samenwerkingen die nodig zijn om systemische veranderingen mogelijk te maken. Partners die we hier kunnen noemen zijn: Iona-stichting, Adessium, Janivo stichting, Triodos Foundation en Talud.

Door het karakter van de NIVOZ-organisatie is een grens tussen binnen en buiten maar moeilijk te trekken. Bijna iedereen die binnen NIVOZ actief is, heeft ook buiten NIVOZ (grote) verantwoordelijkheden. De daarmee gepaard gaande activiteiten lopen regelmatig in elkaar over. Dat geldt ook andersom. Er zijn vele mensen buiten NIVOZ die, vrijwel altijd vrijwillig, grote bijdragen leveren aan NIVOZ.

Urgenties in de samenleving (en het onderwijs)

'Wij bevinden ons op een kritiek moment in de geschiedenis van de Aarde, een tijd waarin de mensheid haar toekomst moet kiezen. Nu de wereld steeds meer verweven, onderling afhankelijk en kwetsbaar wordt, houdt de toekomst zowel grote gevaren als grote beloftes in. Om vooruit te gaan, dienen wij te erkennen dat wij te midden van een schitterende verscheidenheid aan culturen en levensvormen één menselijke familie vormen en één Aardse gemeenschap met een gemeenschappelijke bestemming. Wij moeten ons verenigen om een duurzame mondiale samenleving te realiseren, gebaseerd op respect voor de natuur, universele mensenrechten, economische rechtvaardigheid en een cultuur van vrede. Daartoe is het een vereiste dat wij, de volkeren van de Aarde, onze verantwoordelijkheid jegens elkaar, jegens de grotere levensgemeenschap en jegens de toekomstige generaties openlijk uitspreken.” (Earth Charter, pre ambule)

 

www.earthcharter.nl

www.allianceforchildhood.eu

www.l4wb.org

www.operationeducation.nl

www.globalgoalsaccelerator.nl

www.unfoldinghumanpotential.org

www.duurzaamdoor.nl

www.wijzijnjong.nl

www.iona.nl

www.talud.org

www.adessium.nl

www.janivo.nl

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief