Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Een keuze uit het werk van John Dewey: over opvoeding, onderwijs en burgerschap

19 mei 2016

In 2011 verscheen: John Dewey over opvoeding, onderwijs en burgerschap. Een keuze uit zijn werk. Van de beroemde Amerikaanse filosoof en pedagoog Dewey (1859-1952) is maar weinig in het Nederlands vertaald. Joop Berding promoveerde in 1999 aan de Vrije Universiteit op de pedagogiek van Dewey. Hij is verantwoordelijk voor deze bundeling van teksten. 'Met de kernbegrippen van Dewey – ervaring, participatie, transactie en communicatie – kunnen we een echt sociale en democratische invulling geven aan de opvoeding.'

Dit is een bijdrage aan de scholendebatreeks over Burgerschapsvorming dat momenteel plaatsvindt n.a.v. de documentaire Maatschappijleer (zie trailer). Op 15 juni is het slotdebat in De Balie in Amsterdam.


'Deze bundel met 19 stukken maakt duidelijk dat we van Dewey veel kunnen leren. Hij schrijft over de opvoeding, over spelen en leren, over de schoolvakken en over het actuele thema burgerschap. Het onderwijs draait niet alleen om het kind maar ook om de leerstof, of beter: goed onderwijs brengt het kind en de leerstof met elkaar in contact. Zo maken kinderen kennis met de cultuur en leren ze denken. Door de heldere inleiding en de toelichtingen is dit een prachtige kennismaking met het interessante gedachtegoed van deze actuele pedagoog,' aldus Joop Berding.

Naast zijn proefschrift publiceerde Joop Berding in Nederlandse en buitenlandse tijdschriften en boeken over Dewey en ook over de pedagogiek van Janusz Korczak. Hij is werkzaam bij het Kenniscentrum Urban Talent en het Instituut voor de Sociale Opleidingen van de Hogeschool Rotterdam. Met deze bundel van teksten van Dewey gaf hij destijds een impuls aan het debat over opvoeding en onderwijs.

Voor meer informatie over het boek, klik  hier.  Meer informatie over Joop Berding? Klik hier

Trailer Maatschappijleer



Mleer_still_04Scholentour en slotdebat


Op 16 mei - 20.55 uur op NPO2 - wordt de documentaire Maatschappijleer uitgezonden door de VPRO. Vanaf 10 mei is  2Doc: Maatschappijleer al op tour gegaan langs middelbare scholen door het hele land waarbij docenten, schoolleiding en leerlingen naar aanleiding van de film met elkaar in debat gaan. Op woensdag 15 juni om 20.00 uur volgt het slotdebat in De Balie in Amsterdam waarbij afgevaardigden van de scholen, de politiek, beleidsmakers, docenten, leerlingen en de hoofdrolspelers uit de documentaire met elkaar in gesprek gaan over het begrip burgerschapsvorming en de vertaling daarvan naar de praktijk. Dit debat is bij te wonen in De Balie en live te volgen op deze pagina.

Wat is jouw verhaal bij burgerschapsvorming?


Via de politiek en via andere kanalen wordt het begrip Burgerschapsvorming en de urgentie ervan – ook voor onderwijs – steeds nadrukkelijker onder de aandacht gebracht. Maar waarover hebben we het dan? En waarover heb jij het dan? De documentaire biedt misschien enige input. Maar waarschijnlijk heb jij - als docent, leraar, schoolleider - je eigen beelden en verhalen erbij. We zijn vooral benieuwd naar die praktijkverhalen, dus van de mensen in het onderwijs of anderszins waarin ((goed) burgerschap of burgerschapsvorming zichtbaar wordt. Of misschien het begin ervan. Onze vraag is dus: in welke ervaring van jou, in welke lespraktijk, opvoedingssituatie zit de waarde van burgerschapsvorming opgesloten? En wat zie je jezelf dan doen? Heb je zo’n verhaal/moment, dan lezen we er graag over.

Deze blogs/verhalen (klein/groot) publiceren we vanaf de verschijning van de documentaire (16 mei) en gedurende de tien schooldebatten die worden gehouden.

CovergrenzentitelDaan in het magazine #4 van hetkind


In het volgende magazine van hetkind over Grenzen in onderwijs en opvoeding - dat nu al te bestellen is en vanaf 11 mei verkrijgbaar is -  vindt u een vraaggesprek met Daan Faasen en zijn Schoolpraktijkdocent Riël van Gastel van het Theresialyceum in Tilburg. Het is een dialoog over de grenzen die mogelijk aan een opdracht tot burgerschapsvorming worden ervaren. Het magazine is een halfjaarlijkse uitgave, de verhalen en artikelen zijn bedoeld om het gesprek over goed onderwijs in scholen te stimuleren en te voeden.

 

 

 

 

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief