Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Drie zaken op weg naar excellent leraarschap

8 augustus 2012

Terry Aladjem bezocht de Middelburgse Roosevelt Academy in het kader van de Dag van de Excellentie. Eerder al gaf de Harvard-topman op ScienceGuide  zijn visie op excellent onderwjis en hoe dat te bereiken. In deze videoboodschap staat Aladjem stil bij zijn eigen drijfveren en de weg naar topdocentschap.

Terry Aladjem is directeur van het Derek Bok Center for Teaching and Learning van Harvard. ''We letten er bij Harvard Bok op dat we mensen niet vertellen hoe ze moeten lesgeven. Desondanks zijn we er door onderzoek van overtuigd dat er drie zaken zijn die echt bijdragen aan excellent leraarschap overal ter wereld."


Die drie zaken zijn volgens Aladjem:

1. Het hebben van een oprechte interesse in wat er om gaat in het hoofd van studenten en een manier vinden om dat te begrijpen.
2. Er moeten opdrachten ontwikkeld worden die het uiterste vergen van studenten, Aladjem noemt dit 'active learning'.
3. Het onderwijs moet ingevuld worden in samenspraak met studenten. "Het is niet altijd natuurlijk dat faculteiten hun studenten vragen wat ze willen leren, maar het is wel uiterst effectief als ze dat wel doen, zo blijkt uit onderzoek."

De directeur van het Derek Bok Center laat zich ten slotte nog zeer positief uit over de ontwikkelingen op het gebied van docentschap in Nederland. "Er is zoveel enthousiasme dat het besmettelijk is."
Een mooie voorzet voor de Obama Summit die in 2013 naar Amsterdam zal komen.

De videoboodschap van Terry Aladjem is hier terug te zien:



Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief