'Dean is doctor in het watermanagement'
30 augustus 2012
Meer dan 4000 mensen gaan meester Kanamori ontmoeten tussen 3 en 12 september. Met een groot aantal mensen wordt zijn 'schoolreis' door Nederland vormgegeven. In de aanloop komt een aantal organisatoren en steunbetuigers aan het woord in een korte inspirerende bijdrage. Vandaag: Pieter Jan Struik van Ateliers Majeur. 'Dean is doctor in het watermanagement.'De laatste weken is er de nodige neerslag gevallen. Op het speeltrein van Kansrijk liggen uitdagende, diepe waterplassen. Plassen die, zoals later zal blijken, een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op de jonge ‘onderzoekers’.
We gaan naar buiten want de zon breekt door. De meeste kinderen zijn voorzien van laarzen en de jassen gaan aan. Een aantal kinderen zoekt de driewielers op of speelt in de zandbak. Maar Dean heeft hele andere interesses. Hij ontdekt als eerste de waterpartij. Een boeiende ontdekkingstocht.
Dean test onder andere hoe hij op allerlei manieren door het water kan lopen. Keer op keer past hij zijn tempo aan, luistert hij naar de geluiden van het klotsende water. Grote stappen, kleine stappen. In een ritmische cadans maakt hij een rondgang langs de stangen. Herhaling, herhaling en nog eens herhaling.
Dean geniet met volle teugen en je ziet dat hij erg betrokken is bij zijn onderzoek. Af en toe staat hij even stil en kijkt naar de golven in het water. Ook gooit hij een blaadje in het water en ziet dat deze blijft drijven. Een nat blaadje kleeft aan zijn handen. Hoe krijg je zoiets weer los? Het deert hem niet dat het water tot in zijn laarzen staat. Hij test de diepte van het water, de variatie in geluiden, de beweging van de golven, drijven en zinken van blaadjes, steentjes en stukjes hout.
Onvermoeibaar gaat Dean door en is zo in trance dat hij geen aandacht heeft voor de toeschouwers. Tijdens dit waterexperiment komen kinderen uit groep 1 en 2 van de Ynlaet aan de waterkant. Zij hebben geen laarzen aan en mogen niet in het water. Ze bestuderen aandachtig waar Dean mee bezig is en stellen vragen aan mij. ‘Mag hij in het water? Wat doet hij daar? Wat zie je, vraag ik. Hij rent door het water. Waarom doet hij dat? Wat denk je? Hij vindt het erg leuk. Hij vindt het fijn.’
Ze blijven zeer aandachtig kijken. Dan zegt één van hen. ‘U bent eigenlijk wel een lieve meneer’. Waarom? ‘Omdat hij dat mag’. Het zijn ervaringsdeskundigen die op deze leeftijd al goed in de gaten hebben dat dit experiment er toe doet. Ondanks dat ze zelf (nog) niet mee kunnen doen zien ze dat Dean en ondergetekende deze situatie erg serieus nemen. Je kunt hier met recht spreken van een krachtige leeromgeving. Zijn zintuigen draaien op volle toeren. Wat een geweldig leerproces voor hem.
Na een half uur wordt de betovering verbroken. De kletsnatte poten (ook ervaring) zorgen voor koude voeten. We gaan naar binnen, uit de laarzen gieten we het water en leggen ze op de verwarming. De natte broek gaat uit, een joggingbroek aan en dan lekker een broodje eten.
Dean is een doctor in het watermanagement. Water is zeker een taal waar hij van houdt en daarbij moet ik zeggen dat hij niet de enige is.
Pieter Jan Struik
Ateliers Majeur
www.ateliersmajeur.nl
Wilt u zelf meester Kanamori ontmoeten? Klik dan hier voor de laatste informatie over kaartverkoop. Op enkele plaatsen zijn nog tickets te bestellen. Tijdens de Kanamori-week is een gratis onderwijskrant te verkrijgen van hetkind en is het boek 'Inochi no kyokasho - Levenslessen van meester Kanamori' te koop. Meer info volgt via deze website.
Reacties