De optimale groei- en leeromgeving: wat reflecteer jij naar het kind?
5 april 2012
Celbioloog Bruce Lipton betoogt dat ons fysiologische aanpassingssysteem in principe als volgt werkt: wanneer we een omgeving als aangenaam ervaren, stemt ons lichaam zich daar fysiologische zodanig op af dat we in staat zijn om optimaal te kunnen leren, functioneren en groeien. Bij waargenomen gevaar, schakelt ons lichaam ogenblikkelijk over om ons fysieke lichaam zo snel mogelijk in veiligheid te brengen. Marja de Vries vraagt zich vervolgens af wat dit betekent voor de ideale omgeving van kinderen in het algemeen en speciaal toegespitst op de schoolse leeromgeving en de groei- en leeromgeving thuis. Lees verder.En welke betekenis heeft de gangbare opvoedingscultuur in onze westerse cultuur? Is er sprake van een crisis?
Een en ander vraagt om bewust docent- en ouderschap.
Zie voor een interessant betoog het stuk van Marja de Vries achter deze link.
Zie ook het boek van Bruce Lipton: De Biologie van de Overtuiging, 2005/2007, Ankh-Hermes bv, Deventer.
Reacties