‘De oplossingen zijn deels origineel, deels verfrissend, soms voor-de-hand-liggend, maar allemaal concreet en dat is heel wat’
11 december 2015
Casper Hulshof, docent onderwijskunde aan Universiteit Utrecht, was op 7 december aanwezig bij de presentatie van het rapport van de Nationale DenkTank. De vraag was ‘Hoe kan het leren in Nederland worden georganiseerd en gefaciliteerd, zodat het talent van de individuele leerling tot bloei komt en het leren beter aansluit bij de veranderende omgeving?’ In zijn blog geeft Casper zijn mening over de tien gepresenteerde oplossingen.
Op 7 december presenteerde de Denktank die adviezen in een document getiteld 'Lees Wijzer' en ook tijdens een drukbezochte bijeenkomst. Veel media hadden er al aandacht aan besteed. Met de PR van de Denktank zit het wel snor, en visueel is het advies ook prachtig. Daarbij is het een goed leesbaar, in eenvoudige taal geschreven rapport. Elke gepresenteerde oplossing wordt bijvoorbeeld ingeleid met een kort verhaaltje over leraren als meneer Jansen en leerlingen als Khaled en Anna. De tekst moet tenslotte lees- en uitvoerbaar zijn voor iedereen. Mijn doel is om in deze blog de gepresenteerde adviezen (de ‘tien oplossingen’) samen te vatten en te voorzien van enig commentaar.
De algemene vraag die de Denktank zichzelf stelde was: Hoe kan het leren in Nederland worden georganiseerd en gefaciliteerd, zodat het talent van de individuele leerling tot bloei komt en het leren beter aansluit bij de veranderende omgeving. Die vraag is niet heel anders dan die van het platform Onderwijs2032. Daarom is het leuk om de oplossingen van de Denktank te bekijken. Die zijn deels origineel, deels verfrissend, soms voor-de-hand-liggend, maar allemaal concreet en dat is heel wat. Minder aandacht voor visioenen en vergezichten, en meer voor apps en actiecomités. Aan sommige ideeën wordt zelfs al gewerkt. Het antwoord van de Denktank bestaat uit tien oplossingen, die ruwweg over vijf thema’s te verdelen zijn. De thema’s geven de reikwijdte van de oplossingen aan: van ‘leren voor school’ (baby’s en peuters) tot ‘leren buiten school’, hoewel leren voor school natuurlijk ook leren buiten school is. Het thema ‘balans in leerdoelen’ lijkt sterk op ‘effectiever leren op school’. Als vijfde thema met ook maar één bijbehorende oplossing lijkt het wat overbodig. De thema’s zijn dus niet erg interessant, de oplossingen des te meer.
Lees verder
Casper Hulshof is psycholoog en is als docent onderwijskunde verbonden aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Hij heeft ervaring met experimenteel onderwijskundig onderzoek, en spreekt en schrijft graag en veel over de rol van media en internet in het huidige onderwijs. Dit is zijn blog.
Reacties