De eerste schoolweek van een pestvrije school: 'Jij maakt het verschil: kijk-kies-doe!'
27 augustus 2014
Het begin van het nieuwe schooljaar: de eerste schooldag. Ongeduldig verzamelen de kinderen en ouders zich op het plein. Boven de deur hangt een groot spandoek met daarop de tekst: Welkom! Alle leerkrachten en begeleiders staan in een haag voor de deur. Een voor een lopen de kinderen en ouders onder luid gejuich vnaar binnen. Iedereen krijgt een high five. Uit de boxen klinkt muziek. Dan neemt de directeur het woord. Hij heet de kinderen welkom in een pestvrije school. Een blog van Natasja de Kroon: 'Jij maakt het verschil: kijk-kies-doe!'De directeur vertelt de kinderen wat ze van hem kunnen verwachten en wat er van hun verwacht wordt. Eén voor één stellen de leerkrachten zichzelf en hun klas voor, onder luid gejuich van de rest van de school. Daarna nemen de leerkrachten de kinderen mee naar hun klas. Boven de deur van de klas hangt een welkomstposter met de namen en foto’s van de kinderen. Elk kind krijgt een hand of knuffel van de leerkracht. Alle stoelen staan in de kring. De tafels staan tegen de muren. De leerkracht begeleidt de kinderen één voor één naar hun stoel. Vervolgens stelt ze zich nog een keer voor, nu uitgebreid. Ze vertelt wie ze is, waar ze goed in is wat ze lastig vindt, wat haar wensen en dromen voor dit schooljaar zijn…
De rest van de dag en de week staan in het teken van (hernieuwde) kennismaking. In deze eerste week leren de kinderen elkaar en de leerkracht kennen en vertrouwen. Elk kind ontwerpt zijn eigen gebruiksaanwijzing. Elk kind krijgt een poster waar iedereen complimenten op kan schrijven. De leerkracht introduceert het klassendagboek en legt uit hoe kinderen hun ervaringen in dit boek kunnen vastleggen en delen met de rest van de klas. In hogere klassen kan het nodig zijn om in deze eerste week 'oude koeien' op te ruimen.
Samen met de kinderen formuleert de leerkracht de doelen voor het schooljaar, op alle gebieden. Ze geeft de kinderen inzicht in de leerdoelen die bereikt moeten worden en maakt samen met de kinderen afspraken over de manier waarop zij deze doelen willen bereiken. Daarnaast geeft zij introductielessen, zodat de kinderen weten wat ze kunnen verwachten.
Aan het eind van deze week hangt in elke klas het klassencontract. Hierop staat wat de kinderen met elkaar belangrijk vinden. Bijvoorbeeld: in deze klas helpen we elkaar of in deze klas mag iedereen zijn wie hij is. Het contract is ondertekend door alle kinderen en leerkrachten. Er is ook afgesproken hoe vaak dingen mis mogen gaan en wat eventuele consequenties hiervan zijn. Het bewaken van de regels is een verantwoordelijkheid van iedereen.
Elke klas maakt een presentatie voor de weeksluiting, waarin zij aan de rest van de school presenteren wat voor klas zij willen zijn. De kinderen geven aan wat zij nodig hebben van de leerkracht, de school en hun ouders om met elkaar een gelukkige klas te vormen. Alle kinderen en ouders zijn hiervoor uitgenodigd. Na de weeksluiting wordt de week feestelijk afgesloten. Alle kinderen krijgen een armbandje met de tekst: Jij maakt het verschil: kijk-kies-doe!
Natasja de Kroon studeerde in 1995 af als orthopedagoog. In 2005 richtte ze haar eigen kindercentrum op, de Buitenkans in Heerenveen. In haar huidige werk als Happy Coach en Geluksvogel combineert Natasja haar liefde voor kinderen met haar passie voor onderwijs.
------
Maak kennis met de Geluksvogels!
Een feestelijke lancering van de website op maandag 15 september 2014 van 19.30-21.30 uur
Geluksvogels vinden dat alle kinderen in Nederland recht hebben op een fijne schooltijd in een gelukkige en pestvrije groep. Zij hebben een traject ontwikkeld voor de Gelukkige Groep voor elke basisschool en helpen kinderen, leerkrachten, teams, directeuren, pedagogisch medewerkers en iedereen die met groepen kinderen werkt op weg.
Geluksvogels is opgericht door Charlotte Visch, Natasja de Kroon, Ingrid Nagtzaam en Merlijn Wentzel. Geïnspireerd door de Happy Coach opleiding hebben de Geluksvogels een traject ontwikkeld voor de Gelukkige klas. Dit traject sluit altijd aan bij de persoonlijke behoefte en mogelijkheden van de school: de locatie, populatie of bijzondere situatie van de school. De Geluksvogels hebben hun sporen verdiend in het verzorgen van trainingen op locatie voor kinderopvang, basis- en voortgezet onderwijs.
Het traject “De gelukkige klas” heeft tot doel om directie, leerkrachten, ouders en kinderen als gelijkwaardig (niet als gelijke) met elkaar om te leren gaan. Omdat dit een omwenteling is in houding en handelen, verzorgen wij ook supervisie, begeleiding bij intervisie en vervolgtrainingen zodat het geen eenmalige studiedag hoeft te zijn, waarvan de resultaten gedurende het jaar langzaam wegebben.
“De gelukkige klas” vormt een geïntegreerd pakket dat een proces ingang zet. Implementeren van een nieuwe manier van contact hebben met elkaar is een proces van uitleggen, motiveren, vaardigheden eigen maken, attitude ontwikkelen en op de werkplek begeleiden.
Ben je nieuwsgierig naar onze werkwijze! Kom naar de feestelijke lancering van onze website op maandag 15 september 2014 aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie,Andreas Schelfhoutstraat 48-C, 1058 HV Amsterdam - 020 615 0494
Charlotte Visch zal de avond openen en de Geluksvogels zullen zich presenteren!
Geef je nu op door een mail te sturen naar [email protected]
Reacties