Column: 'Simpel genieten in het onderwijs'
12 augustus 2015
Bea Driessen viert haar verjaardag met haar klas op een strandje. Daar kan ze al het 'moeten' dat bij haar rol hoort achter zich laten en komt ze tot de kern van waar het over gaat: de leerlingen. Haar zomerinspiratie en boodschap deelt ze hier: het 'simpele', wezenlijke genieten in het onderwijs.Ik eet knarsetandend een broodje met kaas. Niet omdat ik boos ben of geïrriteerd maar omdat zojuist een leerling haar handdoek vol met zand heeft uitgeschud boven alle broodjes.
We zitten op één van de eerste tropische zomerdagen op het Hulsbeek en mijn collega, stagiaire en ik vieren onze verjaardagen. We hebben een mooie plek in de schaduw. Op het strandje, lekker in het zand en dicht bij het water, de speeltuin en de toiletten. Vanmorgen zijn we toegezongen door de leerlingen en verwend met hele leuke cadeautjes.
Om half tien zaten we al aan de limonade en de taart en was de dag al helemaal goed. We maakten samen met de leerlingen een picknick. Het teamwork tussen de leerlingen verliep net zo gesmeerd als de dikke laag boter die nu op de broodjes zit. Er werden komkommerplakjes gesneden en eieren gekookt. En er werd een fruitcocktail gemaakt met stukjes banaan mét schil. De opdracht “snij een banaan in stukjes” werd letterlijk uitgevoerd. Zo goed luisteren onze leerlingen. Dat doel hebben ze ruimschoots gehaald.
Dan is het inpakken en wegwezen. Zonnebrand en EHBO-spullen mee, de telefoonlijst voor noodgevallen, veel drinken en de onvermijdelijke chips, een voetbal en een paar scheppen. En nu zitten we hier en we kijken meer dan tevreden met ons broodje met zand naar onze leerlingen.
De één is de hele dag bezig met het maken van een zandkasteel, een ander blijft liever op de handdoek zitten chillen. Er wordt gespetterd in het water, gezwommen, gevoetbald en gestoeid. Onder luid gejoel wordt juf in het water gegooid. Er valt geen onvertogen woord, er wordt alleen maar heel veel plezier gemaakt.
Ik vergeet even de OP-plannen die net klaar zijn, het nieuwe leerlingenvolgsysteem wat ik me met veel moeite heb eigen gemaakt en alle doelen en subdoelen en subdoelen van subdoelen die we gescoord hebben. Ik vergeet de informatieavond die we pas gehad hebben over de nieuwe bezuinigingen en de participatiewet. Ik vergeet even alles wat nog ‘moet’ voor het einde van het schooljaar.
Het is goed, zo’n dag als dit, om even te beseffen waar het eigenlijk om gaat.
Het gaat om onze leerlingen, die geen boodschap hebben aan alles wat ik voor deze ene dag vergeet. Onze leerlingen die simpelweg blij en tevreden zijn met dit feestje, het water, het strand, de ranja, de chips en de lol met elkaar.
Als ik op school ben ga ik een roosterwijziging voorstellen en een nieuw praktijkvak. Dat praktijkvak heet SGO (Simpel Genieten in het Onderwijs) en komt minstens 1x per maand op het rooster te staan. Ideeën voor dit nieuwe vak zijn van harte welkom!
Fijne vakantie en vooral genieten!
Bea Driessen, leerkracht op ‘t Korhoen in Hengelo, een cluster 3 -school. Dit is de website van de school.
Reacties