Antilliaanse leraren en kinderen aan de hand van E.G.O.-concept
28 januari 2012
Op Sint Maarten was ruim tien jaar geleden al sprake van kinderen met een hele complexe thuissituatie. Dat was merkbaar aan hun excessieve gedrag. Kinderen gedroegen zich vaak agressief en luisterden niet naar de leerkrachten. Er moest iets gebeuren. Henri Brookson, directeur van de Zr. Marie Laurence school ging op zoek naar een antwoord. Hij ontmoette Marcel van Herpen van het expertisecentrum E.G.O. Nederland. Daarmee is een langdurige vriendschap, uitwisseling en kennisdeling tussen Nederland en Sint Maarten een feit.Henri Brookson, directeur, ontdekte via onderwijstijdschriften uit Nederland het concept E.G.O. Dit haakte enorm in op de manier waarop hij onderwijs eerder al intuïtief vormgaf. Het concept gaf praktische handvatten en mogelijkheden om kinderen zo optimaal mogelijk te begeleiden.
Henri bracht zijn vernieuwingsideeën in bij zijn team. Het bleek op het juiste moment te komen. Het team had zin haar schouders eronder te zetten. Ria, Jessie en Henri, de kartrekkers op de Zr. Marie Laurence school zijn samen begonnen met het maken van een schoolontwikkelplan. Ze formuleerden hun visie van het ErvaringsGericht Onderwijs en planden een implementatietraject. Daarbij waren zij vanaf het begin duidelijk dat ze ook uit moesten voeren wat ze op papier zouden zetten. Woorden én daden.
Enkele jaren later kwam vanuit de vernieuwingsstroom Foundation Based Education (FBE) de eerste opdracht binnen een schoolontwikkelplan op te zetten. Dat had de Zr. Marie Laurence nu dus al vanuit het E.G.O. Het model was anders, maar de principes hetzelfde. Dit werd uitgewerkt op de andere scholen van het bestuur: De Zr. Borgia, Zr. Regina, Sint Dominic.
Good practise in Nederland
In 1997 is voor het eerst gestart met een cursus E.G.O. voor leerkrachten. In 1998 is het hele team van de Zr. Marie Laurence afgereisd naar Nederland, om een week mee te draaien op bs de Uilenspiegel in Boekel. Jessie en Ria bezochten samen groep 7/8 van Lambert van der Ven. Ze zagen de werkvormen met eigen ogen en daardoor was het concept ineens heel helder en vielen muntjes op hun plek. Vooral de werkvorm kring maakte indruk. Het ontvangen van kinderen en voelen hoe het met ze gaat. Maar ook het zelfstandig werken van de kinderen tijdens contractwerk. Taalontwikkeling door teksten van kinderen te bespreken. Ze zagen dat het écht kon. Lees verder
Dit is een artikel van Wilma van Esch. Het is eerder gepubliceerd in EGOscoop in december 2009.
Reacties