Webapp Seeing Me: 'Gestructureerd werken aan identiteitsontwikkeling'
1 juni 2015
Rénée Pierrot werkt aan verbondenheid. Dit heeft in het onderwijs - en daarbuiten - allerlei vormen aangenomen. Ze staat aan de basis van de webapplicatie Seeing Me, een voortzetting van het project Ik ben een Wereldburger. Jongeren tussen 11 en 16 jaar kunnen hun levensverhaal vertellen en deze - onder begeleiding van een mentor - met elkaar delen. Zo worden onderwerpen bespreekbaar gemaakt bij Niekée in Roermond. Haar uiteenzetting, plus een video.Aandacht geven aan ieders persoonlijke verhaal ter bevordering van de identiteitsontwikkeling. Dat is wat Pierrot voor ogen had, toen zij vanaf 2004 ging werken aan het onderwijsproject 'Ik ben een Wereldburger. 'De enige methode waarin gestructureerd aandacht wordt geschonken aan de identiteitsontwikkeling van ieder individueel kind,' aldus Pierrot in onderstaande video.
Geïnspireerd door video's van meester Kanamori wist Pierrot dat het nooit kan gaan over de methode an sich. Maar dat deze altijd in dienst staat van de relatie en de verbondenheid die tussen leraar en leerlingen, alsmede tussen leerlingen onderling, gelegd dient te worden. 'Het gebeurt dat leraren kinderen aan het werk zetten, zodat ze zelf weer wat tijd voor andere dingen hebben. Dan schiet ook deze methode zijn doel voorbij.'
Met de nieuwe digitale mentormethode Seeing-Me kunnen leerlingen hun levensverhaal schrijven en op een creatieve manier vormgeven in een web-app. Door de methode als web-app uit te brengen wil Pierrot aansluiten op de belevingswereld van jongeren. De methode is geschikt voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, SVO of PRO en de app werkt op Windows en iPads.
Pierrot zelf heeft ervaring als docente Nederlands en NT-2 in het voortgezet onderwijs en heeft zich verder gespecialiseerd als orthopedagoge, zorgcoördinator en counselor. De laatste jaren opereert ze bij Niekée in Roermond vanuit deze rollen.
Meer informatie: www.seeing-me.com
Renée Pierrot
Reacties