Zweeds dagboek: 'Wat opvalt is dat leerlingen gezien en benaderd worden als klanten'
31 juli 2013
‘A man under a tree………..Je hebt geen muren nodig om te kunnen leren. Maar wil je toch muren, denk dan goed na hoe ze eruit moeten zien.’ Met deze quote begon Kenneth Gardestad zijn verhaal in de Kunskapsskolan school in Fruängen, een klein plaatsje iets ten zuiden van Stockholm. Jan Fasen legde in het najaar van 2012 een werkbezoek af aan Zweden, samen met andere schoolleiders en betrokkenen en laat zich inspireren. 'Wat opvalt is dat leerlingen in Zweden gezien en benaderd worden als klanten.'Kenneth Gardestadt is architect en won ooit een prijs voor de bouw van een school in het midden van Zweden. Daarop vroeg Kunskapsskolan hem om zijn concept verder uit te werken naar wat nu de gemeenschappelijke visie van de Kunskapsskolan scholen is. Eerst was er dus Kenneth, daarna Kunskapsskolan scholen.
“We human beings are affected by the rooms we act in. In the traditional school there are always corridors connecting classrooms. Those kinds of facilities are consuming areas without being very pedagogically effective. Schools Kunskapsskolan design, build and operates have no traditional corridors or classrooms. We have rooms of different sizes and character, because we all learn differently. All our premises are for study and learning, not only transportation, for small or bigger groups or for individual studies. And they are all designed to address different individuals´ different needs. That is my contribution to personalized education.
Kenneth Gärdestad, Chief Architect at Kunskapsskolan.
Ik start deze blog met het verhaal van Kenneth vanwege zijn bepalende visie op gedrag van mensen binnen verschillende ruimten. Meer in het bijzonder het leergedrag van mensen. Het gaat om de mens, (dag)licht, kleuren, keuzemogelijkheden, bewegingsruimte en klimaat. Leerlingen zoeken elkaar op, kiezen liever niet voor kleine ruimten die leeg en afgesloten zijn, ze willen elkaar ontmoeten en contact hebben in een omgeving met een diversiteit aan keuzen.
Als je wilt dat de deuren van leerruimtes meest open staan, zet er dan schuifdeuren in, van nature laat je die vanzelfsprekender open dan een gewone deur. Zorg dat leerlingen zich kunnen bewegen in de ruimte, dat ze elkaar kunnen zien, dat de ruimte hen helpt bij hun opdracht en de emotie raakt die het best past bij dat moment. ‘To remember a place is to remember a day.’ Die visie is de smeerolie van het hele Kunskapsskolan concept.
Nadat we in de ochtend uitermate gastvrij ontvangen werden op de Kunskapsskolan HQ, met koffie en Kannelbullar (Zweedse kaneelbroodjes, zie foto) kregen we een uitgebreide toelichting op het concept.
Het concept wordt gedragen door de pijlers: internet, cloud, collaborative, scalability, personalization, platform en glocal. Glocal als aanduiding dat je wereld groter is dan de eigen vertrouwde omgeving en je voorbereid moet worden om in die globale omgeving je eigen keuzes te maken.
Wat opvalt is dat leerlingen in Zweden gezien en benaderd worden als klanten. Ouders krijgen een voucher waarmee ze hun kind mogen aanmelden op een school. School mag dan niet weigeren. Wanneer ouders niet tevreden zijn over die school kunnen ze hun kind van school halen en naar een andere brengen. Het legt een bepaalde nadruk op het centraal stellen van de leerling door het leerproces naar tevredenheid van ieder te organiseren met de hoogste leeropbrengst. Met die leeropbrengst zit het wel goed bij de K-scholen. Ze steken met kop en schouders uit boven de resultaten van niet K-scholen.
Het is verder een concept dat draait om het leerproces en de leerdoelen van de leerling. Die bepaalt de leerling zelf, met ondersteuning van ouders en vooral van hun mentor. De basis is het nationaal curriculum. Dat is beschreven en georganiseerd in stappen en thema’s http://bit.ly/SO6yPP die de leerling binnen een termijn variërend van vier tot zes weken doorloopt. De mentor is de spil in de begeleiding van dat proces. Iedere leraar is mentor en heeft een rol in het bewaken van het proces en het behalen van de leerdoelen. Een leerling mag elke leraar aanspreken voor hulp, ongeacht of die leraar zijn eigen mentor is. Leerlingen hebben een grote vrijheid om naar eigen niveau en tempo hun leerdoelen te realiseren. De mentor grijpt pas in wanneer een leerling laat zien de autonomie even niet in zijn eentje aan te kunnen.
Lees verder op het blog van Jan Fasen, die voorzitter is van de centrale directie van het Connect College in Echt. Hij trekt sinds maandag 5 november een week door Zweden met collega-schoollleiders en bestuurders.
Reacties