Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Voorstelling voor onderwijsfilmprijs van het jaar, deel 2: Pauze!

18 augustus 2017

Acht films komen in aanmerking voor de prijs van Onderwijsfilm van het jaar 2017. Volgende week beslist de vakjury van de NOW (Stichting Nationale Onderwijsweek) welke drie films uiteindelijk genomineerd worden en waaruit u een keuze kunt maken. De komende dagen zetten we ze een voor één in de schijnwerpers.Vandaag: Pauze! Op dinsdag 4 oktober is de uiteindelijke prijsuitreiking in filmhuis Lux, in onderwijsstad Nijmegen. Maartje Janssens beschouwt voor. 'De film nodigt de kijker uit om, samen met de leden van The New School Collective, na te denken over het concept ‘school’, dat eigenlijk helemaal niet zo'n vanzelfsprekend begrip is.'


Net als vorig jaar is stichting NIVOZ – in het bijzonder platform hetkind – betrokken bij de verkiezing van Onderwijsfilm van het jaar. Er is een prijs van de vakjury, die onder voorzitterschap staat van Henk Sissing en Hans Neven. Maar naast een een juryprijs is er ook een publieksprijs. In 2016 gingen beide filmprijzen naar ‘Vergeet me Niet/Forget me Not’. Vanaf vrijdag 25 augustus 2017 kun je op de website van hetkind - op deze plek dus - een keuze maken uit drie genomineerde films/documentaires. Vanaf donderdag 17 augustus beschouwen we de acht films die op de long-list staan voor. Lees voor meer informatie over de Onderwijsfilm van het Jaar en andere activiteiten op de site van de stichting Nationale Onderwijsweek. Dit is aflevering twee.

Pauze!


In deze film zien we hoe ‘The New School Collective’, een collectief van onderwijs- en kunst professionals/onderwijsvernieuwers, nadenkt na over hoe school anders kan, met als doel samen een nieuwe school op te richten. Ze stellen de vraag hoe het concept ‘school’ radicaal geherdefinieerd kan worden, en daartoe stellen ze allereerst de vraag: wat is een school eigenlijk?

De film neemt je mee in hun zoektocht, die de vorm aanneemt van een schoolreisje. De zoektocht vertrekt vanuit verschillende onderzoeksvragen, zoals: waar is een school, hoe gaat de school om met verschillende perspectieven, wat maakt van schooltijd verspilde tijd, en: hoe autonoom is de school? Met een bus gaan ze ‘on tour’ en bezoeken ze verschillende scholen die er een eigen opvatting van goed onderwijs op nahouden. ‘Vlinderwijs’ in Antwerpen werkt veel met kunstonderwijs, rituelen, koppelt de leerstof aan sociale vaardigheden en ‘voelen’, en is gericht op bewustzijnsontwikkeling. In Turijn maken ze kennis met vrij traditioneel Italiaans katholiek onderwijs, waar de docenten weliswaar veel vrijheid hebben, maar dit voor de kinderen wat tegenvalt. Bij de ‘waldkindergarten’ in Duitsland zien ze hoe de kinderen vrij zijn om te bewegen, risico’s te nemen, en ervaringsgericht te leren. De vraag hoe we met elkaar en de wereld omgaan, staat daar centraal. En bij Agora in Roermond maken ze kennis met onderwijs dat rondom de leervraag van de leerling is opgebouwd. Er zijn geen lessen; er is sprake van gepersonaliseerd leren. Na afloop van elk schoolbezoek praten ze in de bus na, aan de hand van hun onderzoeksvragen, en nieuwe vragen en ideeën die opdoemen. Uiteindelijk werken ze toe naar een presentatie op de Dutch Design Week om hun ervaringen en inzichten te delen.

De film nodigt de kijker uit om, samen met de leden van het collectief, na te denken over het concept ‘school’, dat eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend begrip is. Welke vormen kan de school aannemen, welke doelen kan het hebben, voor wie is de school? En: hoe kan het anders, beter? Een van de inzichten van het collectief is dat er veel talent bestaat, dat niet naar boven komt in de klassieke school. En: inzicht in de complexiteit én eenvoud van school, is al heel wat.

Lees meer: http://thenewschoolcollective.com/

De andere zeven genomineerde films zijn...



 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief