Voorstelling voor onderwijsfilmprijs van het jaar, deel 1: Stranger in Paradise
17 augustus 2017
Acht films komen in aanmerking voor de prijs van Onderwijsfilm van het jaar. Volgende week beslist de vakjury van de NOW (Stichting Nationale Onderwijsweek) welke drie films uiteindelijk genomineerd worden en waaruit u een keuze kunt maken. De komende dagen zetten we ze een voor één in de schijnwerpers. Vandaag: Stranger in Paradise. Op dinsdag 4 oktober is de uiteindelijke prijsuitreiking in filmhuis Lux, in onderwijsstad Nijmegen. Maartje Janssens beschouwt voor. 'De kijker wordt geconfronteerd met de gespleten verhouding van Europa tot het vluchtelingenvraagstuk, en de praktijk – (de uitvoering van) het beleid – waarin dat gespleten perspectief gestalte krijgt. De film verbindt ons met de ‘waartoe-vraag’ van onderwijs: hoe willen wij dat kinderen (later) in de wereld gaan staan? Welke waarden vinden wij daarin belangrijk?'Net als vorig jaar is stichting NIVOZ betrokken bij de verkiezing van Onderwijsfilm van het jaar. Er is een prijs van de vakjury, die onder voorzitterschap staat van Henk Sissing en Hans Neven. Maar naast een een juryprijs is er ook een publieksprijs. In 2016 gingen beide filmprijzen naar ‘Vergeet me Niet/Forget me Not’. Vanaf vrijdag 25 augustus 2017 kun je op de website van hetkind een keuze maken uit drie genomineerde films/documentaires.
Vanaf vandaag brengen we je alvast een overzicht van de acht films die op de long-list staan. Lees voor meer informatie over de Onderwijsfilm van het Jaar en andere activiteiten op de site van de stichting Nationale Onderwijsweek. Hier lees je ook een artikel dat Marion van Weeren schreef n.a.v. de prijswinnaar van 2016, Forget me Not.
Stranger in Paradise
In dit zogenoemde geëngageerd filmessay wordt de kijker geconfronteerd met de gespleten verhouding van Europa tot het vluchtelingenvraagstuk, en de praktijk – (de uitvoering van) het beleid – waarin dat gespleten perspectief gestalte krijgt. De film is gestructureerd opgebouwd met een proloog, eerste, tweede en derde akte, en een epiloog. In de proloog wordt aan de hand van een historische schets van de grote oorlogen en revoluties de natuur van de mens getoond, namelijk gericht op zelfbehoud, en hoe dit altijd heeft geleid tot mensen die kunnen (genieten van het) leven – ‘de noorderlingen’ – en mensen die moeten overleven – ‘de zuiderlingen’. De proloog werkt toe naar het in beeld brengen van de gigantische migrantenstroom van de laatste jaren, en aan de kijker wordt de vraag gesteld: “Wil de noorderling in stilte rouwen, of zichzelf beter voelen?”
Dan wordt de kijker voorgesteld aan ‘Europa’, en wel aan de twee gezichten daarvan: voor en tegen de komst van migranten. De setting is een klaslokaal, waarin een leraar deze twee zienswijzen presenteert aan een groep gearriveerde migranten op Sicilië. Aan de eerste groep laat hij zien hoe migranten ons tot last zijn, aan de tweede groep presenteert hij juist Europa als de zondebok. Uit de eerste akte klinkt wantrouwen, hopeloosheid, afstandelijkheid door, uit de tweede akte vertrouwen, hoop, verbinding. Dan komt de derde akte: de realiteit. Deze akte toont in de setting van een IND-verhoor de morele keuzes die we gemaakt hebben op grond waarvan we migranten al dan niet toe laten.
In welk opzicht zou je dit een onderwijsfilm kunnen noemen? De film verbindt ons met de ‘waartoe-vraag’ van onderwijs: hoe willen wij dat kinderen (later) in de wereld gaan staan? Welke waarden vinden wij daarin belangrijk? Deze film stelt ons vragen als: Wie is waar verantwoordelijk voor? Wat betekenen begrippen als ‘eerlijk’ en ‘moed’ in deze kwestie? Met welk recht mogen wij voorwaarden stellen aan mensen om hier te komen? Doordat de film verschillende argumentaties in kaart brengt word je als kijker uitgenodigd je eigen positie ten opzichte van het vluchtelingenvraagstuk te bepalen. Al lijkt de boodschap van de epiloog toch duidelijk: we zien de filmmaker op straat in gesprek met een groepje migranten, die door zijn aanlokkelijke verhaal over het paradijselijke leven in Nederland met hem mee willen. Maar helaas… ‘de auto zit vol’.
Lees meer in dit artikel in de Volkskrant. Trailer van de film. De gehele film is te zien achter deze link.
De andere genomineerde films zijn...
Ik alleen in de klas
De complete film is al te zien via deze link
Nee heb je
De complete film is te zien achter deze link: www.neehebje.nl
Juf voor het leven
Een trailer van de film vind je hier. De complete film is te zien achter deze link.
Dream School
De aflevering van 11 januari 2017 – meest bekeken – is te zien via deze link.
Down to Earth
Dit is een trailer van de film
Pauze!
Dit is een trailer van Pauze.
De kinderen van Juf Kiet
Trailer van de film.
Reacties