Uitslag poll: ‘Wat betekent het Lerarenregister voor jou?’ De angst voor bureaucratische rompslomp overheerst (65%)
4 november 2016
Het invoeren van een Lerarenregister – zoals dat recent door de politiek is bekrachtigd – zorgde voor veel discussie. In blogs lieten voorstanders (zoals Femke Cools) en tegenstanders (zoals Adrie Groot) zich horen. De uitslag van de poll (en de reacties) laten zien dat de lezers van hetkind het register (en zijn formailteiten) vooral als een extra belasting ervaren. Liefst 65 procent – bijna tweederde van de meer dan zestig reacties – is bevreesd voor de bureaucratische rompslomp en wil het ‘werk’ er eigenlijk niet bij hebben. Dat vraagt om een toelichting.Tonny Bos-Meijer:
"Op de school waar ik nu werk hanteren wij een bekwaamheidsdossier. Dit geeft een prima inzicht in wat je kan en waar je voor staat. Het geeft je ook de ruimte om zelf te bepalen welke bijscholing voor mij als persoon relevant is. Welke bijscholingsbehoefte heb ik en niet wat wordt door de overheid goedgekeurd!"
Linda van der Zwaan:
"Het doel heiligt niet altijd de middelen. Als het doel is om meer professionele docenten te creëren (prima doel), dan is het register niet het juiste middel. Ik ben bang dat veel docenten hier heel calculerend mee zullen gaan omgaan, alleen maar om het aantal punten te behalen."
Arthur Krijgsman:
"Het register zelf vind ik prima, de verplichting ervan ben ik tegen. Ik denk dat veel intrinsieke motivatie hierdoor verloren gaat. Ook voor trainers, want lesdoelen af laten hangen van de leerbehoefte van de groep leerkrachten is ook niet meer mogelijk."
Floris Stoffelsma:
"Verdieping en verbreding zoeken van m'n vak en het hebben van diploma's is onderdeel van ons werk. Ik bezoek studiemiddagen en pleeg zelfstudie om m'n gereedschapsdoos te verbreden. Het inscannen en bijhouden van Lerarenregister maakt me mogelijk afhankelijk van een schimmige partij die bepaalde aanbieders van opleidingen uitsluit of toejuicht. Is Lerarenregister mijn wel gebruiksvriendelijk genoeg? Ik ben een goede, gedreven leerkracht en verdiep me van nature in mijn werk, omdat ik het wil, omdat ik het kan en omdat en omdat mijn school zo in elkaar steekt. Kinderen vormen met mijn hart, hoofd en handen en daar helpt de juiste kennis en verdieping bij. Geen digitaal Gestapo register dat mij stuurt, mijn tijd opslokt, (be)oordeelt zonder persoonlijke, menselijke kadering. Straks gaan we nog leerkrachten raten net als AirBnB. De brandvoorschriften waren in orde en op papier zag het er leuk uit, maar het verblijf en de gastheer?"
Meer lezen?
Tot slot zetten we een aantal blogs op een rij waarin leraren hun argumenten voor of tegen het Lerarenregister laten horen.
Blog Frans Droog: Mijn Lerarenregister
Blog Simon Verwer: Hoe je als leraar een oordeel kunt vormen over het Lerarenregister
Blog Henk ter Haar: Professionalisering en het Lerarenregister
Blog Adrie Groot: Professionele keuzes maak je waar ze gemaakt moeten worden. Op school, in de klas en langs vragen en gesprekken.
Femke Cools: Teacher: Show yourself!
De nieuwe poll
Natuurlijk is er ook weer een nieuwe stelling. Deze keer is dat 'Onderwijs moet ruimte blijven maken voor het spelen om het spelen'. Je kunt je mening geven in de rechtermarge van deze pagina!
Reacties