Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Start met een leeg klaslokaal: 'Wie wonen hier dit jaar in deze klas?'

15 september 2015

'Ik vertel dat ik het dit jaar wel eens fijn vond om samen de klas in te richten en dat we de hele dag allerlei opdrachtjes gaan doen om er achter te komen wat we in de klas nodig hebben om ons erin thuis te voelen.' Juf Ramona van groep 3 op NSV2 wilde het jaar eens anders beginnen, en met de hulp van Chantal van Ophuizen van de Thuisklas liet ze de kinderen zelf het lokaal inrichten zoals zij dat het liefst wilden.

leeg_lokaal5Eindelijk is het zo ver.
Eindelijk mag je na 6 weken zomervakantie weer naar school.
Eindelijk krijg je een eigen tafel en stoel.
Eindelijk een eigen etui met spulletjes.
Eindelijk mag je "echt" naar school om te leren.
Eindelijk geef je de juf van groep 3 een hand en ze zegt: 'Hallo, welkom in groep 3, zoek maar een plekje!' Maar waar dan? Er is niets. Je hebt een kussen in je hand gedrukt gekregen en er staat een staande lamp en verder is er niets. Het is LEEG!


Zo begonnen de groep 3a-leerlingen van de NSV2 in Nijmegen hun eerste schooldag in groep 3. Juf Ramona had het project "Start met een leeg lokaal" gevonden op internet en werd er razend nieuwsgierig naar. Naast haar baan als leerkracht volgt ze de master SEN-opleiding. Ze zag hier een mooie combinatie en enorme uitdaging in. Na één telefoontje en een ontmoeting met elkaar hebben we deze dag samen voorbereid. Ramona met al haar groep 3-ervaring en ik met mijn ervaring met het project "Start met een leeg lokaal" in de groepen 6-7-8.

Nadat de eerste leerling op zijn kussen midden in de klas, bij de lamp met zijn gezicht naar het digibord was gaan zitten, volgde al snel nummer 2. Die ging er naast zitten. En zo volgenden er meer. Uiteindelijk zaten alle kinderen naast elkaar in een lange rij. Maar waarom gingen ze juist naast elkaar zitten en gericht naar het bord? De ouders, die in de vakantie geïnformeerd waren over het project, bleven nieuwsgierig staan en vonden het net als de kinderen ook spannend. Zij vormden net als de kinderen een lange rij.

'Ik ben in 8 landen op vakantie geweest,' zei een leerling tegen zijn vriendje.
'De baby van mijn mama komt straks, vanavond, morgen of dan uit de buik,' vertelde een andere meisje aan haar vriendinnetje.
'Wat moeten we eigenlijk met deze kussen doen? Kussengevecht!?' vroeg weer iemand anders zich af.
'WOW we hebben vandaag wel 6 juffen!!!' merkte een andere leerling op.
Nadat de kinderen samen met de juf alle papa's en mama's het lokaal uit hadden geblazen konden ze eindelijk gaan beginnen.

'Juf, waar zijn onze tafels en stoelen?' wilden de kinderen weten. De juf legt uit dat ze het dit jaar wel eens fijn vond om samen de klas in te richten en dat we de hele dag allerlei opdrachtjes gingen doen om er achter te komen wat we in de klas nodig hadden om ons erin thuis te voelen. Dat vonden de kinderen een leuk idee.

Nadat de vakantiepost behandeld was, vinden de kinderen het toch wel tijd om die tafels en stoelen te halen. In tegenstelling tot de hogere groepen hebben groep 3 leerlingen daar toch eerder behoefte aan, dan de bovenbouw groepen. Wij vroegen ons af waardoor dat zou komen. Onze verklaring was dat kinderen nu eindelijk een eigen plek gaan krijgen en in de kleutergroep was dat veel minder. Als je dan nog verder gaat nadenken: waarom willen kinderen dat eigenlijk? In groep 1/2 hebben ze totaal die behoefte niet, want ze hebben alle vrijheden. Spelen op de grond, op de gang, in hoeken, aan tafel of in de kring. En toch ruilen ze al die ruimte graag in voor een eigen tafel en stoel.

LEES VERDER

Chantal van Ophuizen werkt met Thuisklas aan inrichtingen van leeromgevingen.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief