Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

SO/VSO Leraar van het jaar Anna Hinkema stelt zich voor

18 december 2016

Begin oktober werd bekend gemaakt wie dit jaar de titel ‘Leraar van het Jaar’ kreeg in het po, vo, so en mbo. Een mooie benoeming op een feestelijke dag. Maar wie zijn de titeldragers precies? En hoe vullen zij hun pedagogische opdracht in? We spraken Anna Hinkema, Leraar van het Jaar 2016 in het speciaal onderwijs, werkzaam op op de Dr. J. de Graafschool in Groningen, over haar ‘vonk’.


  • anna-hinkema-grootWaarom ben je leraar geworden, wat is voor jou de kern van het leraarschap?


Als dochter van het hoofd van de school speelde ik vroeger al graag de juf van mijn klasgenootjes, maar ook de poppen en beren moesten wel eens geloven aan een vastberaden, daadkrachtige juf. Ik vond het geweldig om les te geven over de gekste dingen en verhalen te vertellen, maar als leraar vond ik het ook leuk om samen met een groep iets te creëren. Na het VWO ben ik naar de Pedagogische Academie gegaan en heb daar leuke jaren gehad. Ik vond het leuk om lessen te ontwerpen en die lessen te geven op de verschillende  stagescholen. Na de leraar van het jaar verkiezing in oktober vond ik het ook heel verrassend dat  mijn mentoren van vroeger (inmiddels bijna allemaal met pensioen) mij feliciteerden via een kaartje, telefoontje of LinkedIn. Centraal in alle berichten stonden bevlogen, eigen wijze van lesgeven, creatief en een hart voor alle kinderen. Ik denk dan vaak: maar ik heb nog zoveel bijgeleerd… en dat vonden ze 35 jaar geleden al…

Na de Pedagogische Academie wilde ik orthopedagogiek studeren, maar aan het begin van het studiejaar kreeg ik een baan aangeboden in het Speciaal Onderwijs cluster 4 via mijn pedagoog van de Pedagogische Academie.

Na  drie maanden wilde ik mij weer inschrijven maar via een andere pedagoog kreeg ik een baan in cluster 2 aangeboden. Dit beviel zo goed dat ik er nu al weer bijna 32 jaar lesgeef. Ik vind het wel fijn dat ik in het SO en VSO heb gewerkt, zodat je een goed beeld hebt van een lange periode in de ontwikkeling van een slechthorende leerling of een leerling met taalstoornissen. Studeren…tja..dit heb ik altijd in de avonduren gedaan en ik vind het nog steeds interessant om de praktijk in de theorie te plaatsen of andersom.  

De kern van het leraarschap vind ik altijd om aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen, zichtbaarheid en geloven in jezelf. Ik vind het belangrijk dat je kunt aangeven wie je bent, wat je mogelijkheden zijn en dat je bereid bent hard te werken en te leren van je ervaringen.

  • Wie was/is jouw favoriete leraar en waarom?


Ik vond veel leraren leuk, maar vooral de leraren die enthousiast waren en humor hadden. Ik vond het ook leuk als ze mooie verhalen vertelden  en je lieten nadenken. De tijd vloog voorbij als leraren leuke werkvormen hanteerden en je lieten spelen met moeilijke begrippen of theorieën. Ik merk dat ik sommige werkvormen van 30 jaar geleden nog steeds weet en dat ze mij inspireren.

  • Heb je voor jezelf een pedagogische missie/opdracht in gedachten? Zo ja, hoe ziet die eruit?


Mijn missie is om leerlingen van cluster 1, 2, 3 en 4 zichtbaar te maken in het regulier onderwijs. Ik bedoel hier mee dat ze weten wie ze zijn en wat hun onderwijsbehoefte is. Ik ben altijd bezig om mijn leerlingen (dit zijn cluster 2-leerlingen) te leren om te verwoorden wie ze zijn en wat ze nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. Als je dat kan, en je bent bereid te “struikelen” en door te zetten, dan kun je het onderwijs volgen wat bij jouw niveau past. In gesprekken met leerlingen heb ik als doel om samen met de leerling te formuleren wat nodig is in allerlei specifieke situaties. Dit is belangrijk om later zelfstandig verder te gaan en voor het echte leven steeds oplossingen te zoeken die bij je passen. Ik vind het belangrijk om het zelfvertrouwen van de leerling te stimuleren en dat de leerling in zichzelf gaat geloven!

Als ik denk aan Passend Onderwijs,  dan wil ik laten zien dat niet ieder kind gebaat is bij een plek op een reguliere school. Sluit aan bij de mogelijkheden van een leerling, maak dit zichtbaar en zet hier goede begeleiding op. Dat moet het uitgangspunt zijn.

Anna Hinkema is Leraar van het Jaar in het SO en werkt op de Dr. J. de Graafschool in Groningen.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief