Sergio Gomes: 'Grimmige verhalen hoor ik meestal, verhalen van de straat'
24 oktober 2025
Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal onderwijsprofessionals die ook met artistiek werk naar buiten treden. In deze reeks videoportretten diepen we uit wat de relatie is tussen kunst en pedagogiek in de praktijk van deze makers.
Sergio Gomes is docent Burgerschap aan het Da Vinci College in Dordrecht. Daarnaast werkt hij bij de Kunst- en Vliegfabriek in Charlois met jongeren, veelal uit de straatcultuur. Waar hij het zelf in zijn jeugd ook niet bepaald makkelijk had, vond hij in muziek een vorm om zich te uiten en zich te verbinden aan zijn omgeving. Nu neemt hij op zijn beurt jongeren mee de studio in. Dat start vaak, vertelt Sergio, met grimmige verhalen – ze voelen zich afgewezen. In de studio vindt hij ingangen om het ook over andere thema’s te hebben en is de docent Burgerschap nooit ver weg: “Ze hebben gezien dat ik het kan, dus kunnen zij het ook. Ik zie dat ze zich uiteindelijk verantwoordelijk gaan voelen voor hun omgeving.”
Reacties