Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Sense of Belonging als pedagogische opdracht – drie masterclasses

Hoe maken we ruimte voor jongeren om zich thuis te voelen in zichzelf, in het onderwijs en in de wereld? Deze vraag staat centraal in drie masterclasses Sense of Belonging als pedagogische opdracht. Een drieluik voor iedereen die voelt: dit is de kern van mijn werk. Onder leiding van Ingrid Paalman (29 oktober 2025), Elena Carmona van Loon (21 januari 2026), Lorenzo Elstak, Tanja Jadnanansing en Mitchel Sam-Sin (16 april 2026), onderzoeken we hoe we jongeren kunnen helpen zich thuis te voelen, hun stem te vinden en zich te verbinden. We ervaren, leren en oefenen samen.  

Klik hier om je direct aan te melden. 

Sense of belonging 
Iedere jongere heeft de behoefte zich gezien, gehoord en van betekenis te voelen – thuis in zichzelf, in relaties met anderen en in de wereld. Sense of belonging is geen vaststaand gegeven, maar een ervaring die ontstaat in de ontmoeting tussen individu en omgeving. Onderwijs, opvoeding en jeugdwerk kunnen daaraan bijdragen door ruimte te scheppen: voor stem, verschillen, relatie en erkenning. Dat vraagt om pedagogisch bewustzijn én om handelen dat uitnodigt, bemoedigt en verbindt – juist in systemen die vaak uitsluiten. Sense of belonging vraagt daarmee om een gezamenlijke, pedagogische én praktische opdracht.

Voor wie? 
Het drieluik is bedoeld voor professionals in onderwijs, jeugdwerk, cultuur, onderzoek en beleid die sense of belonging zien als een wezenlijke pedagogische opdracht. Voor wie zoekt naar woorden, vormen en manieren om jongeren te helpen hun plek te vinden. Voor wie ruimte wil creëren, juist binnen systemen die de ruimte vaak beperken. Iedereen die bereid is om te denken én te doen, om hun praktijk te delen en zich te laten inspireren door die van anderen is welkom.  
 
De masterclasses 
Tijdens de drie masterclasses werken we aan het versterken van sense of belonging, gevoed door gedeeld verlangen, praktijkervaring en onderzoek. Een plek voor ontmoeting en reflectie, waar denken, doen en ervaren samenkomen. De drie avonden worden geleid door experts. Zij nemen je mee op reis, elk vanuit hun eigen perspectieven, ervaringen en kennis.  

29 oktober 2025 – Ingrid Paalman 
Ingrid Paalman is lector Goede Onderwijspraktijken en onderzoeker naar de stem van de lerende en sense of belonging; zij verbindt theorie, praktijkonderzoek en concrete handelingsperspectieven met leraren in scholen.

21 januari 2026 – Elena Carmona van Loon 
Elena Carmona van Loon laat zien hoe je eigenaarschap en veerkracht van kinderen en jongeren vergroot, door bij te dragen aan hun identiteit, nieuwsgierig te zijn naar hun wereld, en hen een rijke ‘schoolcultuur’ te bieden waar veiligheid én de aanmoediging om zelf keuzes te maken in het leer- en groeiproces centraal staan. 

16 april 2026 - Lorenzo Elstak, Tanja Jadnanansing en Mitchel Sam-Sin
Lorenzo Elstak is oprichter van IKBENWIJ. IKBENWIJ werkt aan een WIJ-samenleving waarin iedereen telt en kan bijdragen. Met hun participatiemethode nodigen ze jongeren en volwassenen uit om zich niet te laten reduceren tot toeschouwers, maar actief deel te nemen aan maatschappelijke vraagstukken. Het resultaat is een groeiende gemeenschap waar culturele expressie bloeit, persoonlijke ontwikkeling wordt gestimuleerd en jongeren ervaren dat hun mening er wérkelijk toe doet. 

Tanja Jadnanansing toont, vanuit haar ervaring als bestuurder in Amsterdam-Zuidoost (Bijlmer), hoe jongeren meer zelfvertrouwen en kansen krijgen wanneer je hun stem structureel meeneemt in beleid en besluitvorming, en hen als volwaardige partners ziet. Een excellent Zuidoost begint bij kinderen die durven te leren met hun hoofd, te voelen met hun hart, en te bouwen met hun handen. In de klas, op straat en thuis — overal is ruimte om te groeien, te dromen en iets moois bij te dragen.
Tanja was eerder te gast in de NIVOZ-podcast 'Meesterwerk’ over ‘Wij slaven van Suriname’. 
 
Mitchel Sam-Sin is maker, creatief dialoogbegeleider en oprichter van Cult North. Cult North is een plek waar jonge autodidacte makers uit Rotterdam de kans krijgen hun creatieve talenten te ontdekken en te verdiepen. Het gaat niet alleen om de techniek van muziek, fotografie, videografie of theater, maar om het ontwikkelen van een stem, een netwerk en het zelfvertrouwen om die stem ook te laten horen. Zo is Cult North een voedingsbodem waar kunst, gemeenschap en persoonlijke groei samenkomen.

Praktische informatie 
Prijs: €145,- *  
Data: 29 oktober 2025, 21 januari en 16 april 2026, van 17:00-20:30 (inclusief maaltijd)   
Locatie: Dokhuis, Doklaan 10 in Rotterdam 

Meld je hier aan.
En wacht niet te lang - om diepgaand lerend met elkaar te zijn, werken we met een kleine groep gedurende de drie masterclasses. 

*Deelname aan het drieluik masterclasses geeft automatisch toegang tot drie onderwijsavonden in Utrecht, georganiseerd door Stichting NIVOZ in samenwerking met NUOVO Scholengroep. 
 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief