Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

René Peters over motivatie: ‘Ik ben niet gemotiveerd, mijnheer: u bent te saai. Doe er wat aan!’

16 juni 2015

‘Minder dan de helft van de leraren is geïnspireerd’, stelde kamerlid Pieter Duisenberg vorige week in Trouw. Dat moet volgens de VVD’er in 2020 afgelopen zijn, want dáár ligt een belangrijke oorzaak van waarom scholieren hun opleiding saai vinden. Lekker daadkrachtig, meent de Osse onderwijswethouder René Peters, maar is dat de meest steekhoudende analyse van motivatieproblematiek onder scholieren? ‘Duisenberg gedraagt zich als de ouder die op een ouderavond komt omdat zijn kind nooit huiswerk maakt en aan de leerkracht vraagt wat hij daar aan dacht te gaan doen.’

motivatie-managementVeel scholieren vinden hun opleiding saai. En dat is niet goed voor hun motivatie. Voor een groot deel ligt dat aan de leraren. Dat beweert althans het kamerlid Pieter Duisenberg (VVD) in Trouw. “Minder dan de helft van de leraren is geïnspireerd,” stelt Duisenberg. Hij wil dat de Tweede Kamer afspreekt dat over vijf jaar alle leraren wel goed les kunnen geven. En dat ze kunnen omgaan met verschillen in de klas.

Dat zijn nog eens uitspraken! En wat een daadkracht weer! Het kabinet heeft namelijk 1,2 miljard uitgetrokken voor verdere professionalisering van docenten. En op initiatief van Duisenberg heeft de rekenkamer een manier bedacht om te meten of die investering inderdaad loont. Duisenberg: “Ik zou willen dat in 2020 geen enkele leraar meer ongeïnspireerd les geeft.” Mijnheer Duisenberg houdt van aanpakken.

Ik zou kunnen wijzen op het feit dat mensen de politiek saai vinden. En dat een groot deel van de politici blijkbaar zo ongeïnspireerd is dat mensen niet meer de moeite nemen om te gaan stemmen. Ik zou ook kunnen zeggen dat veel leerkrachten de ellende vanuit Den Haag zo moe zijn dat ze vooral geïnspireerd raken om het onderwijs zo vlug mogelijk te verlaten. Ik zou zelfs kunnen zeggen dat het zoveelste verantwoordingssysteem behoorlijk nutteloos is en nog meer energie kost. En ik zou kunnen aangeven dat slechte leraren echt niet beter les gaan geven omdat de Tweede Kamer dat heeft afgesproken. Ik doe dat allemaal niet. Maar wat dan wel?

Duisenberg is van mening dat leerlingen niet gemotiveerd zijn en dat docenten de verantwoordelijkheid hebben daar iets aan te doen. Hij gedraagt zich als de ouder die op een ouderavond komt omdat zijn kind nooit huiswerk maakt en aan de leerkracht vraagt wat hij daar aan dacht te gaan doen. Ik zeg niet dat leraren niet hun best moeten doen om inspirerende lessen te geven. Ik zeg ook niet dat alle leraren toppers zijn in hun vak. Ik zeg wel dat de leerling verantwoordelijk is voor zijn eigen motivatie. En dat de vraag of iets saai is er niet eens zo toe doet. Sommige dingen moeten gewoon. Ook, of misschien wel juist, als je er geen zin in hebt.

In plaats van zich druk te maken om leraren die er voor moeten zorgen dat puberende kinderen de lessen niet meer saai vinden (alsof dat ooit in de geschiedenis anders is geweest), zou Duisenberg zich druk moeten maken over de vraag waarom kinderen geen motivatie op kunnen brengen voor dingen die niet leuk zijn. Want dat is echt een groot probleem. Moeite doen, daar gaat het om. Lees verder…

René Peters

René Peters (CDA) is wethouder sociale zaken, jeugd, onderwijs en integratie in Oss. Begin 2014 werd hij door de website gemeente.nu verkozen tot de Meest Invloedrijke Persoon bij de Lokale Overheid. René blogt twee keer per week. Dat onderwijs vaak het thema van zijn beschouwingen vormt, is niet toevallig: behalve dat onderwijs in zijn portefeuille zit, is René Peters voormalig leerkracht en (interim) leidinggevende op scholen.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief