Proefschrift over filosofie in basisonderwijs: kinderen leren verschillen waarderen
9 mei 2013
Inholland-docent Rob Bartels heeft een proefschrift geschreven over de betekenis van filosofie in het basisonderwijs. Wat was de winst hiervan? Een vroege, kritische geest. Bartels onderzocht dit op vier verschillende scholen en constateerde ook dat de leerlingen verschillen tussen mensen leren waarderen en hun mening leren vormen.Hieronder het bericht van ScienceGuide.nl
Filosofie in het basisonderwijs moet kinderen leren hun eigen mening beter en ook meer kritisch te vormen en zo te leren analyseren. Dat bepleit Inholland-docent Rob Bartels in zijn proefschrift bij de Universiteit voor Humanistiek.
Bartels onderzocht en observeerde op vier scholen in zestien groepen leraren en kinderen. Hij vroeg hen in interviews naar hun doelen en motieven, (praktijk)ervaringen en leereffecten. De Inholland-docent toont in zijn proefschrift aan, dat kinderen door te filosoferen hun eigen mening leren kennen. Ook gaan zij daardoor onderlinge verschillen leren waarderen en zichzelf trainen in het gesprek met elkaar.
Kinderen gaven hem in zijn onderzoek ook aan wat de leereffecten waren van deze benadering. “Door het filosoferen weet ik dat je het met elkaar eens kunt worden door erover te praten. Door het filosoferen weet en begrijp ik meer van de onderwerpen die we hebben besproken. En door te filosoferen denk ik beter na over mijn mening.”
Lees verder.
Rob Bartels is docent (kinder)filosofie en pedagogiek aan de Pabo van Inholland in Alkmaar. Sinds 2002 is hij ook medewerker van het Centrum Kinderfilosofie Nederland.
Reacties