Over het fijne van een groen schoolplein: 'Weer of geen weer, buiten is er altijd wat te ontdekken'
1 mei 2014
In het volle Nederland is er weinig ruimte, en dat gaat soms ook ten koste van het schoolplein, waar tegels en beton kunnen domineren. Hilde Wierda heeft een visioen van een groen plein. Ze ziet het zo voor zich: 'Hoe krioelende kinderen hun weg naar buiten zoeken over het hobbelige grindpad. En de maaicrew zich naar de schuur haast.' Haar visioen, zoals eerder gepubliceerd op de website van K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd.Ouders zijn bang dat hun kind vies wordt. Daarom sneuvelen creatieve plannen voor natuurlijke schoolpleinen met volop ruimte voor avontuur. Het is ook niet niks, die volle wastrommels en eindeloze kubieke meters water om je spruiten te ontdoen van modder, zand en klei. Ook leerkrachten zien liever geen Floddertjes met modderpootjes in hun lokalen.
Dus domineren grijze 30-bij-30 tegels onze schoolpleinen. Met als enige uitdaging hier en daar een verdwaald knikkerputje en – met een beetje mazzel – een afgebladderd duikelrek. Gemiste kans. Want een groen plein is een fijn plein!
Ik zie het wel voor me.
Hoe om 11:00 uur een aantal nieuwsgierige kleuters zich rondom buurtopa Piet verschanst. Hoe hij voorzichtig de zoete suikererwten uit de schooltuin plukt. En de kinderen één voor één laat proeven. Afwachtende blikken, een voorzichtige hap. Dan uitgelaten reacties: 'Het zijn net snoepjes!' Dit smaakt naar meer.
Hoe om 13:00 uur meester Mike besluit lekker buiten te gaan sporten. Hoe zijn leerlingen zich verzamelen bij het kleurrijke klimbos midden op het schoolplein. En als aapjes in de robuuste houten palen omhoog klauteren. Van geel naar paars en van paars naar groen. Hoger, hoger: aantikken die bel. Dan met een snelle beweging door naar de volgende hindernis.
Hoe om 14:45 uur na een laatste moment van stilte de deuren open slaan. Hoe krioelende kinderen hun weg naar buiten zoeken over het hobbelige grindpad. En de maaicrew zich naar de schuur haast. Luttele seconden later razen ze saamhorig met de mechanische machines over de groene vlakte. Met een onnavolgbare behendigheid klaren ze de klus. High five. Low five. Box.
Heeft u nog visioenen over vuil? Voor Floddertjes hebben ouders in Scandinavië een simpele oplossing. Daar hijsen ze hun kroost gewoon in overalls. Zomer en winter. Weer of geen weer. Zin of geen zin. En die modderpootjes in de klas? Dat doen ze op hun sloffen.
Hilde Wierda-Boer is onderzoeker bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en vertaalt als ruimte(n)maker bij Studio Ministek pedagogische ideeën en doelstellingen naar ruimtelijke concepten.
Vanaf 12 maart 2014 kunnen alle scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs ondersteuning aanvragen voor het realiseren van een Gezond Schoolplein.
Op een Gezond Schoolplein krijgen jongeren de ruimte om te bewegen en te spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. Dat is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling. Een Gezond Schoolplein prikkelt de fantasie, stimuleert beweging en leert over het belang van de natuur. Tijdens én na schooltijd. Dit heeft een positief effect op het concentratievermogen en de leerprestaties.
Vóór 9 mei 2014 kan je als school een aanvraag indienen voor het realiseren van een Gezond Schoolplein. Dien een aanvraag voor ondersteuning in!
Reacties