'Oproep aan docenten: informeer bij leerling met ontwikkelingsprobleem ook naar welzijn broers en zussen'
7 juli 2014
'Stekeblind moeten ook de leraren, huisartsen en psychologen zijn geweest toen we hen om hulp vroegen bij de problemen die we tegenkwamen met onze dochter.' In zijn blog doet Mattijs Janssen verslag van de zoektocht naar ondersteuning voor zijn zoon met driftaanvallen, het tegelijkertijd demaskeren van de klachten van zijn dochter, die uiteindelijk een concentratieprobleem blijkt te hebben. Zijn oproep aan docenten: informeer bij leerling met ontwikkelingsprobleem ook naar welzijn broers en zussen.'Stekeblind moeten we de afgelopen jaren zijn geweest. Stekeblind, moeten ook de leraren, huisartsen en psychologen zijn geweest toen we om hulp vroegen met de problemen die we tegenkwamen met onze dochter. De signalen waren er: slaapproblemen, concentratieproblemen, cijfers op school die vanaf groep vier achteruit gingen, hoofdpijn, buikpijn, stemmen in haar hoofd, onverklaarbare stemmingswisselingen en onverwachte heftige reacties op kleine problemen.'
'Stekeblind, of gewoon volledig geconsumeerd door de problemen met onze zoon? Problemen met luisteren, concentreren, eten en slapen. Maar ook schreeuwen… en geweld. Mijn zoon heeft ADHD/ODD en dit vraagt nogal wat aandacht, heel veel aandacht. De leraren, huisartsen en psychologen kwamen tot dezelfde conclusie als wij: ze is het slachtoffer van de moeilijke gezinssituatie en zodra die stabiliseert zou het veel beter met haar gaan. Maar dat ging het niet. Echt niet. Al dacht de buitenwereld van wel.'
'Elke dag zagen we aan onze dochter hoe moeilijk ze het had thuis. We hadden regelmatig gesprekken met haar over hoe ze dingen beter kon aanpakken in de communicatie met haar broertje. Ontelbare kleine en grote aanvaringen zijn er geweest, waardoor zij het gevoel kreeg dat zij er de oorzaak van was. Gesprekken met leraren over haar cijfers en het ontbreken van concentratie. We hadden beter moeten weten… en we hadden het zó anders moeten aanpakken.'
'We hadden beter naar haar moeten luisteren, we hadden scherper moeten zijn in de communicatie met haar leraren en hulpverleners en we hadden haar meer moeten steunen. Steunen in de communicatie met haar broertje in plaats van bekritiseren. Steunen met haar problemen op school.'
'Ongeveer een jaar geleden viel bij ons ouders eindelijk het kwartje. Zou het niet zo kunnen zijn dat onze dochter niet een soortgelijk probleem als haar broertje heeft? Een probleem waar wij ons gewoon nog niet in verdiept hebben? Een probleem dat een heel andere aanpak van ons vraagt? Dit bleek inderdaad het geval. Na uitgebreide tests bleek dat onze dochter een prima IQ had maar dat ze enorme problemen heeft om alle informatie te filteren. Ze heeft ADD.'
'We hebben haar enorm veel aandacht gegeven, hebben altijd geprobeerd ons in twee teams op te splitsen. Als de een met onze zoon bezig was gaf de andere aandacht aan onze dochter. Als er veel geschreeuwd werd probeerden we haar af te leiden of mee naar buiten te nemen. We vertellen haar elke dag hoeveel we van haar houden en hoe trots we op haar zijn. Slechte cijfers? Boeiend…. heb je je best gedaan? Dat is het enige wat we van je verwachten. We proberen haar zoveel mogelijk te steunen als haar broertje weer explodeert en al zijn woede op haar richt. Dat neemt niet weg dat we blijven voelen: we hadden beter moeten weten.'
'Kortom: ons beroep op leraren, psychologen, psychiaters en ouders: focus je aandacht de komende periode eens op de broertjes of zusjes van de kinderen waarmee je te maken krijgt. Niet alleen om een breder beeld te krijgen van wat er rondom het kind speelt. Het kan ook de last verlichten voor de broers en zussen. Enne... Emely start het tweede jaar in het vmbo-kader/theoretisch in plaats van geadviseerd vmbo-basis.'
Mattijs Janssen is vader van Emely (13) en Kris (bijna 9). Hij is projectleider bij @RijnjaProjects Amsterdam Sloterdijk.
Reacties