Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Onderzoek: muziekopvoeding verbetert taal- en spreekvaardigheid

29 augustus 2012

Uit een Canadees onderzoek blijkt dat muziekopvoeding een significante verbetering bewerkstelligt in de taalvaardigheid bij vier- tot zesjarige kinderen. De Belgische Lucrèce Maeckebergh vertaalde een artikel uit de Süddeutsche Zeitung over het werk van neurowetenschapper Sylvain Moreno, die als onderzoeker verbonden is aan het Rotman Research Institute in Ontario.

Met een intelligentietest deed Moreno  de proef naar het ruimtelijke voorstellingsvermogen en de verbale mogelijkheden. De helft (24 van de 48) van de kinderen oefende gedurende verschillende weken onder toezicht van een leraar een leersoftware waarin ritmiek, melodie, stemming en andere muzikale vaardigheden getraind werden. De andere helft oefende in dezelfde tijd artistieke vaardigheden zoals kleurcombinatie en vormgeving. Aansluitend testte Moreno de kinderen opnieuw. De muziekgroep had een significant beter resultaat.

“Het effect was verrassend duidelijk”, zegt Moreno in het blad Psychology. Meer dan 90 procent van de proefpersonen in de muziekgroep – dus 22 kinderen – toonden in de tweede intelligentietest een verbeterde taalvaardigheid. “Muziek en taal verlangen een analytisch luisteren”, zo verklaren de onderzoekers rond Moreno het waargenomen resultaat. In de kunstgroep waren er na de training nauwelijks veranderingen in de testresultaten te merken.

Werkt de beeldende kunst dan niet gunstig op kinderen? Jawel, weerleggen de onderzoekers, uit andere studies bestaan aanwijzingen dat artistiek werk motorische en vele visuele vaardigheden verbetert. Toch was in hun onderzoek een lichte tendens tot een beter ruimtelijk vermogen af te lezen.  ''Misschien had de kunstgroep gewoon langer moeten oefenen," speculeert Moreno, "misschien toont het effect zich pas later. Beide groepen trainden in die vier weken elk totaal 40 uur."

Verhoogt muziek dus de intelligentie van kinderen? Deze vraag houdt onderzoekers en ouders bezig, sinds de psychologe Frances Rauscher in 1993 in het vakblad Nature berichtte dat enkele van haar studenten beter de opgaven oplosten, als ze van Mozart gehoord hadden. Sindsdien waart het fenomeen als zogenaamd “Mozart-effect” over de wereld, hoewel een samenhang tussen het zuiver genieten van klassieke muziek en verhoogde intelligentie sindsdien vele keren weerlegd werd.

Bron: U kunt hier naar Bloggen.be
Voor meer informatie klikt u hier naar de website van Silvain Moreno.

Wilt u hem horen spreken? Kijk dan naar deze presentatie van zijn werk.



 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief