Onderwijsavond Gert Biesta via Zoom: De pedagogische opdracht, bestaat er een en welke dan?
Gert Biesta opende de serie NIVOZ-onderwijsavonden in het schooljaar 2020-2021, op donderdag 17 september. Het was een Zoom online-webinar, met breakouts en speciale chatmogelijkheden. Biesta sprak vanuit het NIVOZ-jaarthema en gaf de avond de alleszeggende titel: De pedagogische opdracht, bestaat er een en welke dan?
De pedagogische opgave met zijn eigen kompas lijkt in onze scholen uit zicht geraakt, alsmede leiderschap dat dat vertegenwoordigt. Met de introductie van het begrip ‘burgerschap’ en daarop geënte programma’s en activiteiten trachten overheden aan de groeiende behoefte aan pedagogische oriëntatie tegemoet te komen, maar het ontbreekt aan een omvattend gesprek over de verantwoordelijkheid van de volwassenen in onze scholen. Lees meer over ons jaarthema De pedagogische opdracht van onderwijs.
Hier verschijnt:
- verslag van de hand van Annonay Andersson: Is het (moderne) onderwijs het spoor bijster?
- de chat van de Onderwijsavond met Gert Biesta
Inleidende tekst
Gert Biesta werkte op deze avond het eerste hoofdstuk uit zijn boek ‘Rediscovery of teaching’ uit, met de titel What is the educational task? Hij deed dat in het perspectief van zijn tekst over democratie in zijn ‘Beautiful Risk of Education’ waarin hij spreekt over togetherness-in-plurality. De grondlijnen die hij daar trekt, trachtte hij voorstelbaar te maken voor de pedagogische praktijk. In zijn poging gaf hij ook het fenomeen pedagogische tact en het idee van pedagogisch leiderschap nader richting en inhoud.
Over Gert Biesta
Onderwijspedagoog Gert Biesta is vanaf 2016 bijzonder hoogleraar Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek. De leerstoel is gevestigd door stichting NIVOZ. Hij is tevens hoogleraar ‘Public Education’ bij het ‘Centre for Public Education and Pedagogy’ van Maynooth University in Ierland en gasthoogleraar Pedagogiek aan het NLA University College in Noorwegen.
Biesta is internationaal erkend specialist op het gebied van pedagogiek en was tussen 2015 en 2019 ook geassocieerd lid van de Onderwijsraad in Nederland. Met een aantal publicaties (De terugkeer van het lesgeven, Het Prachtige Risico van Onderwijs, Het leren voorbij, Goed onderwijs en de cultuur van het meten) heeft hij het gesprek over goed onderwijs van nieuwe input en pedagogische vragen voorzien.
Delen: