'Onderwijs is een boeiende, complexe, onzekere, idealistische uitdaging. Op hetkind vind ik inspiratie en nieuw perspectief'
5 juli 2014
Arno van Uden overdenkt het afgelopen schooljaar. Hij geeft les op een school - het Kempenhorst College - waar sprake is van betrokkenheid, vertrouwen en onderlinge verbondenheid. 'Dit geeft steun in het uitdagende proces van onderwijzen.' In de verhalen en blogs op hetkind.org heeft hij een tweede, belangrijke inspiratiebron. 'Ik leer er van, neem het gedachtegoed mee de praktijk in. En ik stel mezelf de vraag: Deed ik het goed vandaag en hoe kan het morgen beter?’'Ik vind onderwijzen complex en tegelijkertijd een boeiende en idealistische uitdaging. Soms geeft deze uitdaging mij zekerheid en vertrouwen. Inspireert onderwijs me. Soms biedt het onzekerheid en twijfel. Wanneer doe je het goed? En wat is dat 'goed' dan?’
‘Ik mag onderwijzen op een school waar sprake is van betrokkenheid, vertrouwen en oog voor leerlingen. Er is sprake van onderlinge verbondenheid: tussen de medewerkers, en de leerlingen en de professionals. Het is fijn om dit te ervaren en vanuit deze basis te mogen werken. Dit geeft steun in het uitdagende proces van onderwijzen.’
‘Er wordt veel gesproken, onderzocht en geschreven over opvoeden en onderwijs. Dit alles biedt inspiratie voor mijn onderwijspraktijk. Ik pas de nieuwe perspectieven toe. Ze hebben grote waarde voor de leerlingen, maar ook voor mijzelf.’
‘Een van mijn bronnen van inspiratie zijn de verhalen op hetkind.org. Dan lees ik een quote van collega-blogger Jack Provily: ‘We moeten niet leren omgaan met verschillen, maar uitgaan van verschillen.’ Het citaat komt bij me binnen; ik neem het mee de klas in. Dat geldt ook voor het artikel van Nickel van der Vorm over het dragen van verantwoordelijkheid. Het staat in het Jaarboek 2014. Zie de blog of kijk naar de filmpjes van Martine Delfos: ‘Pubers willen hun hersens gebruiken’. Ik leer er van, neem het gedachtegoed mee de praktijk in. Naast inspiratie ervaar ik de legitimatie: deed ik het goed vandaag en hoe kan het morgen beter?’
‘En daarmee voel ik als onderwijsprofessional verbondenheid. Volgens mij willen we als betrokkenen bij dit platform allemaal een ding: het beste onderwijs voor ieder kind. Niet alleen via de site, maar ook door social media en de onderwijsavonden in Driebergen word ik er door in mijn werk aangescherpt. En bij dit alles geldt als uitgangspunt: ‘Geen prestatie zonder relatie.’
Arno van Uden is leraar op het Kempenhorst College in Oirschot.
Reacties