NTR-documentaire: De les van de leraar - ‘Je mag best verlangen dat mensen bijblijven’
7 september 2012
'De les van de leraar’ was de titel van de nieuwe NTR-documentaire die op maandag 1 oktober, aan het begin van de Nationale OnderwijsWeek, is uitgezonden. In deze productie zijn twee bevlogen leraren (Jelmer Evers en Neomi Lotte) en een oud docent aan het werk om zichzelf en hun onderwijs voortdurend te verbeteren. VO-docent Evers - te zien in deze trailer - behoorde tot de genomineerde van Leraar van het Jaar en onder meer verbonden aan het platform hetkind.org Om zichzelf als leraar te verbeteren volgt de 26-jarige Lotte een opleiding Pedagogische Tact. ‘Als ik naar een voetbalwedstrijd van een leerling moet, om hem beter te te begrijpen zal ik dat zeker doen,'' zegt ze.Leraren hebben het zwaar te verduren. Klagende ouders, leerlingen die zich steeds moeilijker concentreren en een overheid die hen achter de broek zit omdat het onderwijsniveau te laag zou zijn. Er is ook zelfkritiek binnen de beroepsgroep. Veel docenten vinden zichzelf niet voldoende opgeleid. Dertig procent van alle leraren houdt het binnen een jaar voor gezien en binnen drie jaar is een kwart gestopt. Toch zijn er ook leraren die zich niks mooiers kunnen voorstellen dan het leraarschap . De NTR portretteert drie van deze mensen. Alle drie proberen ze binnen het huidige onderwijs het beste uit zichzelf en uit hun leerlingen te halen.
Jelmer Evers is geschiedenisleraar op UniC in Utrecht. Hij gaf jarenlang les op een Internationale school maar vond het ‘lesjes afdraaien’ niet meer bevredigend. Op zijn nieuwe school krijgt hij de mogelijkheid zijn leerlingen individueel en op maat te onderwijzen. Hij gebruikt de digitale belevingswereld van de leerlingen met hulp van Facebook, YouTube en Twitter . ‘Je mag best verlangen dat mensen bijblijven’, vindt hij. ‘In welk beroep kun je nou dertig jaar hetzelfde doen?’
De 26-jarige Neomi Lotte is nu al sectiehoofd op een VMBO school, Melanchton Prinses Irene in Rotterdam. In het hele onderwijs gaat het om een positieve persoonlijke relatie met je leerlingen, vindt ze. Om zichzelf als leraar te verbeteren volgt ze een opleiding pedagogisch tact. ‘Als ik naar een voetbalwedstrijd van een leerling moet, om hem beter te te begrijpen zal ik dat zeker doen ,’ zo zegt ze.
Pauline Scheepers stond jarenlang voor de klas, maar stopte daarmee. Nu heeft ze een bloeiend huiswerkinstituut waar ze elk kind ‘achter de ogen wil kijken’. Ze heeft een streng systeem ontwikkeld waarbij ze kinderen leert plannen en leert leren met een doel: betere cijfers. Ze vindt eigenlijk dat ze niet behoort te bestaan. Maar wat ik aanbied kunnen scholen onder de huidige omstandigheden niet bieden. ‘En daarom doe ik het’, zegt ze. ‘Het liefst in samenwerking met de school’.
Tijdens de uitzending konden kijkers reacties geven op het Tweede scherm van Leraar 24. Onder leiding van Dieuwertje Blok gingen Ad Verbrugge (BON), Marcel van Herpen (NIVOZ) en Matthijs Leendertse (ELM Concepts) met elkaar in debat over drie verschillende stellingen passend bij de onderwijsdocumentaire.
1. Leraren moeten pedagogisch veel beter worden geschoold.
2. Huiswerkinstituten zijn in deze tijd een noodzakelijk kwaad.
3. De inzet van ICT verbergt de kwaliteit van het onderwijs.
Voor meer informatie: www.ntr.nl/avondvanhetonderwijs
Reacties