Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Nora in klassenboek Nutsbasisschool: 'Het menselijke spijker'

21 september 2012

Ik ben Nora en zit in groep 7 van Tom Pellis op de Nutsbasisschool Teteringen. Naar aanleiding van de film van Kanamori zijn wij een klassenboek begonnen en ik heb daar een stukje voor geschreven. Het stukje liet ik aan meester Tom lezen. Hij zei dat het misschien wel gepubliceerd kon worden op hetkind.org Hij vroeg mij welk doel dat zou kunnen hebben. Volgens mij het doel dat juffen en meesters kinderen misschien beter kunnen begrijpen. Ze leren beter hoe een kind, maar misschien ook volwassenen in elkaar zitten. Mijn verhaal heet ‘het menselijke spijker’.

Ik kwam net van school en stond op de oprit van ons huis. Ik stond te wachten op mijn moeder, waarvan net de werktelefoon was gegaan . Ik bleef daar gewoon staan wachten. Wij zijn bezig met een verbouwing. Er lag een doos met allemaal spijkers erop en een kartonnen doos met spijkers erin. Op de doos grote en in de doos kleine spijkers. Ik pakte er één en ik dacht aan het verhaal van Kanamori.

Ik bekeek de spijker… en dacht: is een spijker net een mens? Net zoals een mens heeft een spijker een scherpe punt. Een scherpe punt bedoel ik mee: je kunt ergens heel goed in zijn. Dat is dan jouw scherpe punt. Ook kun je ergens heel slecht in zijn of minder goed. Dan is dat jouw botte kant. Dat heeft een spijker ook. Als je verder kijkt, is er ook nog een tussenstuk en dat hebben wij ook, want je bent niet altijd ergens slecht in of ergens goed in. Dan zit je in het gemiddelde. Nog een ding is dat er verschillende soorten grootte zijn, net zoals wij hebben. Want iedereen is anders en dat is maar goed ook!

Dat is mijn verhaal en ik hoop dat jullie er iets van opgestoken hebben.

Nora, groep 7, Nutsbasisschool Teteringen

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief