Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

NIVOZ-lezing Freek de Jonge in 2015: 'Aandacht, adem voor de geest'

Onconventionele perspectieven op onderwijs – uitgesproken door mensen die hun sporen hebben verdiend in hun eigen werkveld – kunnen van grote waarde kunnen zijn voor de ontwikkeling van de samenleving, en voor het onderwijs in het bijzonder. Vanuit dat gegeven is gedurende een aantal jaren de NIVOZ-lezing georganiseerd. In december 2015 stond cabaretier Freek de Jonge op het podium in Driebergen.  Je kunt hier een verslag teruglezen , alsmede vier videofragmenten.

De NIVOZ-lezing: op uitnodiging laten aansprekende en succesvolle mensen hun licht schijnen op het huidige onderwijs, tegen het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen. Deze lezingen beroering en de nodige impact, op alle lagen van het Nederlandse onderwijsveld en daarbuiten.

Geert Bors klom daags na de NIVOZ-lezing van Freek de Jonge – op 8 december 2015 – in de pen om een eerste indruk te geven. ‘Aandacht: adem voor de geest’, onder die titel leverde de cabaretier en tijdsredenaar zijn bijdrage aan het onderwijsveld en deelde hij zijn gedachten – vaak in verhalen en gedichten gestoken – over de betekenis die ‘onderwijs’ in de ontwikkeling van mensen en ‘zingeving’ zou kunnen hebben.

 Achter deze link vindt u het artikel van Geert: De stem van vader: wat ik hoorde in Freek de Jonges woorden

Intro op lezing van Freek de Jonge (2015)

Vanaf september 2015 was Freek de Jonge een jaar lang Honorary Fellow bij de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. De Jonge gaat vanuit de geesteswetenschappen samen met andere disciplines op zoek naar antwoorden op grote vraagstukken. Dat najaar verzorgde hij een collegereeks voor reguliere studenten, in de middag gevolgd door een reeks workshops voor een breed publiek met bijzondere gastsprekers. Iedere workshop slaat een brug vanuit de geesteswetenschappen naar een voor het onderwerp relevante andere discipline, zoals economie, geneeskunde of pedagogiek. In december verzorgde hij de NIVOZ-lezing waarbij een deel van zijn zoektocht expressie kreeg.

Freek de Jonge bouwde zijn NIVOZ-lezing op langs drie begrippen: vertrouwen, discipline en concentratie, die hij op zichzelf staand, maar vooral samen van grote betekenis acht bij mens-wording, ontwikkeling en opvoeding. Dit zijn vier videofragmenten, van elk 6-8 minuten.

 

 

NIVOZ-lezing 2015: Freek de Jonge, deel 4 —> Slot from HETKIND.ORG on Vimeo.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief