Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Natuurlijk ga ik jou missen lieverd', antwoordt de moeder, waarop haar zoon in tranen uitbarst

16 januari 2018

De driejarige zoon van Nicole Wouters gaat logeren bij zijn opa en oma. Zij mag hem niet gaan missen, vindt hij hij, maar wel aan hem denken. Het verbaast Nicole dat hij zo angstig reageert op het woord 'missen'. Wat is voor hem de betekenis ervan? Zij onderzoekt het, en komt achter de verschillen van het 'volwassen denken' versus het beeldende leven van een kind. 

photo-1422284763110-6d0edd657b13Zoonlief (3 jaar) mag een middagje met opa en oma gaan fietsen. 'Ga je mij missen, mama?', vraagt hij me, terwijl hij al bij opa achter op de fiets zit. Ik smelt van deze vraag van hem. 'Natuurlijk ga ik jou missen lieverd, maar ik weet dat jij een leuke middag gaat hebben en gelukkig kom je daarna weer terug.' Mijn zoon barst in tranen uit: 'Nee mama, je moet mij niet gaan missen!' Ik knuffel hem en zeg: 'Oké, dan zal ik je niet missen, maar gewoon aan je denken.'

Een paar dagen later mag hij bij de andere opa en oma gaan logeren. Bij het verlaten van het huis roept hij: 'Lekker aan mij denken, hè mama, dan ga je mij niet missen.'

Dagenlang houdt het me bezig waarom ik hem niet mag missen. Zou hij het moeilijk vinden als ik hem mis? En waarom dan? Of mist hij mij als hij ergens anders is? Begrijpt hij eigenlijk de betekenis van het woord missen wel?

Vanmiddag vertel ik de bofkont dat hij in de grote vakantie een weekje met opa en oma op vakantie mag. Luid gejuich klinkt er op de achterbank van de auto. Hij vraagt me hoeveel nachtjes dat dan is, het zijn er vier. 'Dan ga je mij niet missen toch mama?' 'Nee hoor lieverd, ik ga gewoon lekker aan je denken.' Na de zoveelste keer dit gesprek gevoerd te hebben vraag ik hem wat het betekent om iemand te missen. Daar kan hij geen antwoord op geven. Waarop mijn dochter, die naast hem zit, antwoordt dat het betekent dat je iemand kwijt bent...

Aha, dat is het dus. Het zinnetje ‘ik ga je missen’ is in het koppie van mijn zoon binnen gekomen als ‘ik ga je kwijt raken’. Want inderdaad, als we van een puzzel een stukje kwijt zijn dan ‘missen we een stukje’. En blijkbaar was dat ook de betekenis die mijn dochter er aan gegeven had. Ik leg mijn kinderen uit dat iemand missen betekent dat je je een beetje verdrietig voelt als iemand die je heel lief vindt, niet bij je is. Maar dat je vaak, doordat je iemand mist, ook weer weet hoeveel je van iemand houdt.

De woorden die wij gebruiken en die voor ons zo gebruikelijk, gewoon en onschuldig zijn, kunnen door een kind zo anders geïnterpreteerd worden.

Daar komt nog eens bij dat kinderen woorden wel eens heel letterlijk kunnen nemen, het is namelijk hun enige referentie. Hierdoor hebben wij thuis al regelmatig voor verrassende situaties gestaan. Want ineens wilde onze dochter geen lampje op haar kamer dat 'gaat branden als ze uit bed mag'. En de uitspraak 'spring maar onder de douche' neemt ook hele andere vormen aan dan je als ouder verwacht. Bij een ‘rollenspel’ heb je volgens mijn dochter ballen nodig. En tijdens een spelletje keek hij onze zoon ons heel raar aan toen we zeiden 'gooi maar met de dobbelsteen'.

Wanneer mijn kinderen iets doen wat ik niet verwacht had, denk ik tegenwoordig eerst even terug aan wat ik gezegd heb en hoe dit mogelijk door mijn kind geïnterpreteerd kan zijn. En eigenlijk kan ik er dan vaak alleen maar om lachen en besef me hoe moeilijk de Nederlandse taal in elkaar zit.

Nicole Wouters is leraar op basisschool Klinkers in Tilburg. Op haar website Juffrouw Mama schrijft ze over haar rollen als moeder en als juf.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief