Morele, alledaagse vraagstukken: 'Had ik nu maar een basisschoolklas vol met kinderen'
18 augustus 2013
Had ik nu maar een basisschoolklas vol met kinderen. Wat zouden deze jonge kinderen dan vinden van zo'n situatie? Riaan Louis - zelf werkzaam als docent onderwijskunde en opleidingscoördinator aan de Pabo van HZ University of Applied Science - las het nieuws over de jonge vrouw met hoofdpijnaanvallen, de discussie die er ontstond rondom het al dan niet uitbetalen van zorgverzekeraar Menzis en zag de invloed van sociale media (Facebook) in het conflict. Hij stelde zichzelf morele vragen, vond geen pasklaar antwoord, maar kreeg wel een idee: hoe zouden kinderen hierop reageren? Wat is volgens hen een goede etiquette? Zijn blog: 'Alledaagse situaties’ steeds weer toetsen aan je eigen normen en waarden, dat zou ik kinderen willen leren.'Wat was Nederland vorige week betrokken bij de jonge vrouw met haar hevige hoofdpijnaanvallen. Natuurlijk, je wenst dat niemand toe en je gunt haar een operatie. En toen kwam zorgverzekeraar Menzis die zei de behandeling niet te willen vergoeden. Een familielid besloot hulp te vragen aan alle burgers en zette Facebook in. Het gevolg: vele tweets met #Menzis en #hulpvoorandrea. Verschillende soorten reacties: mensen die boos waren op Menzis maar ook mensen die initiatief namen om zelf geld in te zamelen voor deze jonge vrouw. Zo werd de dertigduizend euro opgehoest.
Later kopten de Volkskrant en de Telegraaf dat de behandeling toch door Menzis vergoed zou worden. Op haar website geeft Menzis aan wat het standpunt is om deze behandeling te vergoeden. Er zijn bronnen die aangeven dat dit onder de druk van sociale media is gebeurd. En ja, ik kan me voorstellen dat de sociale media meespeelden en hebben bijgedragen aan een heroverweging door Menzis. “Onder druk van sociale media” klinkt in mijn oren alsof Menzis niet zelf iets vindt, maar bang zou zijn voor meer reacties die zouden kunnen leiden tot schade.
Logisch middel
Het is makkelijk om sociale media in te zetten bij je eigen probleem en als modern burger hanteren we dat middel natuurlijk best graag. Ook ikzelf. Nog geen twee jaar geleden werd mijn schattige oldtimertje in elkaar gereden en probeerde ik via twitter mijn verzekeraar het proces te laten versnellen. Dat versnellen lukte niet, maar uiteindelijk is het probleem wel naar alle tevredenheid opgelost. En van veel consumenten hoor ik dat wanneer sociale media als middel wordt gebruikt, bedrijven daar goed op anticiperen. “Logisch dus dat je sociale media gebruikt om je doel te bereiken”, zou je denken.
OK….. denk maar even...en kruip dan in de huid van een directeur van een willekeurig bedrijf
Een bedrijf doet zijn stinkende best om jou een goed product of een goede dienst te leveren. Jij neemt dat product of die dienst af. Vervolgens betaal je niet voor dat afgenomen product, die afgenomen dienst. Nu kun je dit natuurlijk niet helemaal vergelijken met het hoofdpijnvoorval, daar is het me ook niet om te doen. Maar toch:
Is het gepast dat een directeur van dat bedrijf nu openlijk via sociale media jou vraagt alsnog je verplichting na te komen?
Lees verder
Riaan Lous werkt bij HZ University of applied sciences, is daar docent aan de pabo: onderwijskunde. Tevens is hij opleidingscoordinator. Tevens volgt hij de masteropleiding Ecologische Pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht.
Reacties