Mindfulness en onderwijs: 'Ik hoorde hem zeggen dat zen ook maar on-zen was'
21 maart 2015
Hij zei dat in reactie op mijn ‘Zo, de hele zaal is zen’, wat ik riep na een mindfulness-oefening voor 300 man. We waren buren op een avond van het NIVOZ in Driebergen. Op deze onderwijsavond sprak Anne Speckens - hoogleraar psychiatrie aan het Radboud - over de toepasbaarheid van mindfulness in het onderwijs. Helmar Niemeijer schreef er een blog over. Haar blog. 'Ik zie wat mindfulness oplevert. Voor de ander en voor mezelf. Dus ik ben vóór. '
Of het mensen jeuk geeft, of mensen het een hype vinden en of er geen gedegen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag ligt: allemaal meningen die bij mij in de categorie ‘Lekker Belangrijk’ vallen. Want ik zie wat mindfulness oplevert: rust, concentratie, meer focus, minder last van dwangmatige gedachten (ja heus, die hebben we allemaal in meer of in mindere mate). En vooral: compassie. Voor de ander en voor jezelf. En hoe mooi zou het zijn als we dit onze kinderen thuis en op school mee kunnen geven. En hoe mooi zou het zijn als onze leerkrachten hierdoor minder werkdruk en meer plezier zouden kunnen laten ervaren.
Kortom: ik ben voor! Vóór mindfulness. Kon zo maar eens zijn dat ik naar het congres ga, waar Kabat-Zinn himself spreekt over mindfulness in gezin en onderwijs.
(Oh, en om nog wat met niet wetenschappelijk onderbouwde cijfertjes te doen: de lezing van het NIVOZ in Driebergen scoorde een 7 op de schaal van Helmar. De materie was interessant, de vragenronde goed en de beschouwing van Luc Stevens briljant.)
Helmar Niemeijer is bestuurssecretaris van openbaar onderwijsbestuur Zwolle en regio.
Reacties