Micha de Winter over leerlingparticipatie: van grote betekenis en een wederkerige uitdaging! ’
2 november 2014
Participatie van leerlingen lijkt een modeartikel. Na periodes van aandacht voor het thema verdwijnt het weer even hard achter de horizon. Micha de Winter zet daarom op het symposium Stem van de leerling – 20 november 2014 in Rotterdam – uiteen hoe fundamenteel het is om leerlingen actief en blijvend te betrekken bij hun eigen leef- en leeromgeving. De Winter was naast Laurentien van Oranje en Michael Fielding de derde spreker op het symposium.
Onderwijs vormt een van de fundamenten van de samenleving. Het is daarom van belang dat er aandacht wordt besteed aan het perspectief dat leerlingen hebben op het onderwijs dat zij volgen. Op het symposium Stem van de Leerling in 2014 – niet toevallig op de 25ste internationale dag van de Rechten van het kind - stond de vraag centraal: Waarom en hoe kan de stem van de leerling(en) gehoord, vergroot en gewaarborgd blijven?
Micha de Winter – destijds verbonden aan de opleiding pedagogiek van de Universiteit Utrecht waar hij ook de facultaire Langeveld-leerstoel bekleedde op het gebied van maatschappelijke opvoedingsvraagstukken - liet aan de hand van voorbeelden zien welke werelden er open gaan wanneer we de stem van leerlingen meer en beter tot hun recht laten komen. Immers, leerlingen hebben zelf over het algemeen weinig moeite met actieve participatie, als ze daar maar de ruimte toe krijgen en goed in worden begeleid. Onderwijsgevenden hebben dus een belangrijke sleutel in handen. De argumenten om ook structureel aandacht te blijven besteden, liggen op het terrein van:
- de kinderrechten;
- de individuele ontwikkeling van kinderen;
- de ontwikkeling van de democratie en inclusief burgerschap;
- de kwaliteit van het onderwijs.
Laurentien van Oranje gingtijdens haar keynote in op de rol van de leraar bij leerling-participatie. Vanuit haar ervaringen bij de Missing Chapter Foundation (MCF) besprak zij een aantal korte praktijkvoorbeelden waarbij de denkkracht van kinderen centraal staan. In 2009 richtte zij de MCF op, vanuit de gedachte kinderen en volwassenen aan te zetten om op een gelijkwaardige manier gezamenlijk in gesprek te gaan over de natuur en over de manier waarop wij met elkaar omgaan.
Professor Michael Fielding - verbonden aan de University of London - staat vooral bekend om zijn werk op het gebied van student voice, in het bijzonder in de vorm van leerlingen als (mede)onderzoekers; schoolleiderschap en professioneel leren. Zijn perspectief is sterk beïnvloed door de democratische tradities van het onderwijs waarin de persoonlijke dimensie centraal staat.
Naast de drie keynotes vonden in het middagprogramma van het symposium maar liefst 21 sessies en workshops plaats, verdeeld over drie ronden.
Reacties