Meester, mag ik even mediteren?
19 november 2014
Meester, mag ik even mediteren? Als het aan Mauk Pieper ligt, laten we ook kinderen in aanraking komen met Oosterse technieken en zelfonderzoek. 'Dat hoeft niet te wachten tot we volwassen zijn,' schrijft hij in zijn laatste blog. 'Via meditatie komen ook kinderen namelijk veel gemakkelijker in contact met hun moed en wijsheid. En deze democratisering van 'het ware zelf' is een aanbevelenswaardige zaak.' Zijn blog.Ik ken verbluffende staaltjes van moed en wijsheid van kinderen en tieners. Ook studenten staan er om bekend enorme moed te kunnen tonen bij protesten en in revolutionaire situaties. Vaak wordt dat verklaard door te stellen dat ze nog niet zo vastzitten in ‘overleven’ en ‘zorgen’. Maar er is ook een andere verklaring mogelijk. De moed komt eerst. Als je die moed toont, heb je op dat moment grote kans voorbij je ego-identificaties te zijn gegaan. Je verkeert dan in een ‘staat van zijn’ waarbij je even voorbij je kramp en angst bent gekomen. Het ‘NU” kan daarbij enorm helpen.
Als iemand even helemaal in het ‘nu’ komt - bewust of onbewust - ervaart hij iets wat hij waarschijnlijk aanduidt met woorden als ‘schoonheid’, ‘rust’, ‘verbonden zijn met alles wat er is’, een gevoel van ‘één zijn met de dingen’, ‘vrij van angst’ etc. Op dat moment is het ego even overstegen. En deze trans-persoonlijke sfeer waarin we ons ‘ware zelf’ zien, overkomt iedereen regelmatig én we kunnen het bewust leren kennen. En dat heeft grote voordelen. De meeste mensen komen per ongeluk wel eens in aanraking met ‘deze staat van zijn’. Dat gebeurt vaak in de natuur en onder gelukkige omstandigheden. En hoewel het waarschijnlijk makkelijker is om dit in de natuur mee te maken dan op een asfaltweg, hebben de omstandigheden er op zich niets mee te maken.
Eckhart Tolle van ‘De kracht van het NU’ is een voorbeeld van een hele angstige man, die zijn angst voorbij was, nadat hij meer per ongeluk dan expres voor langere tijd in het ‘NU’ was gevallen. Hij had per ongeluk zijn ‘ware zelf’ ontdekt. Naast toevallige momenten van contact met je ‘ware zelf’, kun je de ontdekking er van actief ter hand nemen. Oosterse technieken van zelfonderzoek kunnen ons daarbij helpen. Meditatie is de meest bekende. En dat kan op school al beginnen en hoeft niet te wachten tot we volwassen zijn.Als we denken dat je er speciaal jong, of juist vrij oud voor moet zijn, verliezen we een deel van ons potentieel. De democratisering van het ‘ware zelf’ is een zeer aanbevelenswaardige zaak. Ook kinderen komen daarmee veel gemakkelijker in contact met hun moed en wijsheid voorbij hun afgescheiden zelf.
Omdat we spreken over een ‘staat van zijn’ waar je de identificatie met ‘jezelf’ even los laat, is het soms even schrikken op het moment dat het gebeurt. Daarom helpt het om goed geaard te zijn en een stabiele persoonlijkheid te hebben. Hoe steviger je op de grond staat hoe meer deze ‘staat van zijn’ je nog meer op de grond brengt. En het is in mijn ervaring voor kinderen heel gunstig, als volwassenen hierin voor gaan. En het liefste met een bewuste Integrale Ontwikkeling. Dat is bewuste ontwikkeling waarbij je zowel je persoonlijke ontwikkeling als je ‘meditatieve ontwikkeling’ ter hand neemt.
Mauk Pieper is onder meer directeur van het Center for Integral World Wisdom. Hij is trainer, coach, therapeut, teacher, spreker en staat voor het verwerven van Evolutionair Leiderschap op basis van Integrale Principes en ‘Unique Self technology’. Zie ook www.mauk.nu.
Reacties