Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

MBO Leraar van het Jaar Merel Brugman stelt zich voor

16 december 2016






Begin oktober werd bekend gemaakt wie dit jaar de titel ‘Leraar van het Jaar’ kreeg in het po, vo, so en mbo. Een mooie benoeming op een feestelijke dag. Maar wie zijn de titeldragers precies? En hoe vullen zij hun pedagogische opdracht in? We spraken Merel Brugman, Leraar van het Jaar in het mbo, werkzaam op het ROC A12 in Ede. Van een mbo-student naar een mbo-docent, mede dankzij haar ckv-docent: 'Hij had het vertrouwen dat ik wel op mijn plek terecht zou komen en nam mij zelfs mee naar Artez om te laten zien dat ik dat kon.'






  • fotowinnaarsmetminister-fredernst_340x230_acf_croppedWaarom ben je leraar geworden, wat is voor jou de kern van het leraarschap?


Acht jaar geleden zat ik zelf nog op de MBO-school waar ik nu les geef. Aan de andere kant dus, als student van de opleiding fotografie. Ik ben daarna gaan studeren aan de kunstacademie (WDKA) in Rotterdam. De dag van mijn diplomering werd ik door het ROC A12 gebeld met de vraag of ervoor voelde om docent fotografie en beeldbewerking (Photoshop) te worden. Dit avontuur ben ik aangegaan. Ineens werden mijn oude docenten collega’s en ben ik voor de klas gaan staan.

Het lesgeven beviel mij wel, vooral het persoonlijke contact met de studenten. Ondanks dat wij nauwelijks van leeftijd verschilden lukte het mij toch om hen te bereiken en te inspireren. Omdat ik zelf ook de MBO-opleiding fotografie had gevolgd kon ik mij goed verplaatsen in hun belevingswereld en kende ik de valkuilen waar zij gedurende de opleiding tegenaan liepen.

Omdat ik passie heb voor het vak waarin ik lesgeef, merk ik dat ik dat ik studenten kan meenemen in mijn enthousiasme. Daarnaast vind ik het persoonlijke contact met mijn studenten heel belangrijk. Iedereen wilt gezien en gehoord worden. Het verhaal achter de student helpt mij om hen te laten inzien hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen.

  • Wie was/is jouw favoriete leraar en waarom?


Al op jonge leeftijd wist ik dat ik naar de kunstacademie wilde. Toen ik het vierde jaar op de havo net niet haalde voelde ik mij behoorlijk ellendig want ik wist dat ik voor de toelating van de kunstacademie het havo-diploma nodig had. Mijn CKV docent (Jan Beerten) zag mijn worsteling en schetste hoe mijn toekomst er ook uit kon zien: eerst naar het mbo en daarna doorstuderen. Hij had het vertrouwen dat ik wel op mijn plek terecht zou komen. Hij nam mij zelfs mee naar Artez (kunstacademie in Arnhem) om te laten zien dat ik dat kon. Hij zag iets in mij en gaf mij het vertrouwen dat ik het ook aankon. Dergelijke docenten leren je niet alleen vakinhoudelijke zaken maar stimuleren ook je persoonlijks ontwikkeling. En daar heb je de rest van je leven iets aan.

Ik heb nog steeds contact met hem en was hij er zelfs bij toen ik mijn prijs ‘Leraar van het jaar’ in ontvangst mocht nemen.










  • Heb je voor jezelf een pedagogische missie/ opdracht in gedachten? Zo ja, hoe ziet die eruit?







Het klinkt misschien raar, maar toen ik begon met lesgeven had ik helemaal geen missie of opdracht. Wel merkte ik al snel dat de bestaande lesstof niet meer aansloot bij de beroepspraktijk. Ik ben mij hierin gaan verdiepen en heb samen met een collega-docent een nieuw lesplan geschreven dat wel aan de huidige eisen voldeed. Gaandeweg ontstond op deze manier de missie als vanzelf. Studenten werden door ons in situaties gebracht die de praktijk zo goed mogelijk nabootste. Ook legden wij contacten met bedrijven om er zo achter te komen welke ontwikkelingen er de komende jaren op ons vakgebied aan zaten te komen. Want als je weet welke vaardigheden er over 5 jaar nodig zijn, kun je daar nu al in je lesprogramma’s rekening mee houden. Minstens zo belangrijk is de relatie met de studenten. Een goed contact zorgt immers voor een veilige situatie waarin studenten niet alleen in de praktijk leren maar ook zichzelf als jongvolwassenen ontwikkelen. Hier komen de ervaringen die ik met de CKV-docent van mijn middelbare school had opgedaan goed van pas. Wij spreken de studenten vanaf de start van de opleiding niet alleen aan op een professionele beroepshouding maar houden ook rekening met hun leeftijdsfase. De missie werd op deze manier een mix van creatieve praktijkgerichte opdrachten met daarbij behorende verantwoordelijkheden met persoonlijke aandacht en vertrouwen. En dat alles met een sausje humor. Want leren moet vooral ook leuk kunnen zijn!

Merel Brugman is Leraar van het Jaar in het MBO en werkt op het ROC A12.




Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief