Lessen op orde, maar dan: Hoe help ik leerlingen om verantwoordelijke volwassenen te worden?
1 december 2016
Zonder ervaring, direct voor de klas. Dat is hoe je als docent begint bij Eerst de Klas (een traineeprogramma voor jonge academici). Je leert snel en in een hoog tempo, maar die eerste weken zijn toch best heftig, ervaart Judith Rotink, trainee van Eerst de Klas en sinds vorig schooljaar werkzaam op het Thomas a Kempis College in Arnhem. Dit schooljaar is ze ook begonnen aan een stage bij het NIVOZ. Zij schetst wat zij dit jaar wil leren en begint vast met een puppycursus...Gelukkig zijn er genoeg mensen met goed bedoelde adviezen. Was er een crash course lesgeven en een introductieprogramma bij de lerarenopleiding. Misschien heb ik selectief opgelet, maar van alle goed bedoelde adviezen heb ik met name meegekregen; wees vooral streng in het begin, daarna kun je werken aan de relatie. Na een jaar lesgeven en het volgen van de lerarenopleiding blijkt dit advies vooral de aanpak te zijn die hoort bij het handboek 'Lessen in orde' van Peter Teitler.
Ik ben erachter gekomen dat er ongelofelijk veel geschreven is over het doceren en het zijn van een betekenisvolle docent. Binnen het traject van Eerst de Klas zijn we met verschillende van deze visies in aanraking gekomen, waaronder die van het NIVOZ. Dat was voor mij ook de reden om het onderwijs in te gaan; ik wil direct iets bijdragen aan de samenleving en leerlingen helpen verantwoordelijke volwassenen te worden.
Dat zijn alleen geen hele exacte doelen. Er zijn geen formats, lijstjes, regeltjes of methoden waarmee je dit kunt leren. Ervaringen opdoen en reflecteren daarop zijn wel manieren om verder te komen. Vorig jaar op de lerarenopleiding heb ik geleerd scheikunde te geven, dit jaar bij het NIVOZ probeer ik middels gesprekken, het lezen van literatuur en reflectie een docent te worden met pedagogische tact.
Het zal een traject worden van vallen en opstaan, maar al doende leer je. Het heftige gevoel dat ik begin vorig jaar had heb ik dan ook steeds minder. Dat viel me op toen mijn vriend met een puppy thuis kwam. Ik weet niks van honden en ook hier kreeg ik weer goed bedoelde adviezen over consequent zijn, straffen en belonen. Maar volgens auteur en dierenacitivist Carl Safina zijn dieren ook empatisch en kun je met hen een relatie opbouwen. Als je maar aandacht voor hun wereld hebt. Kijk maar eens naar dit mooie filmpje hieronder.
Hoe voed ik nu mijn hond op en hoe werk ik in de klas aan een goede relatie met mijn leerlingen?
Van deze zoektocht zal ik de komende 6 maanden verslag doen middels columns. De zoektocht in de klas, niet met onze pup. Die hoop ik aanzienlijk sneller zindelijk te krijgen dan in 6 maanden.
[1] P. Teitler (2009). Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk.
Judith Rotink is trainee bij Eerst de Klas, werkzaam als docent scheikunde op het Thomas a Kempis College in Arnhem en loopt stage bij het NIVOZ.
Reacties