Leider zijn in het onderwijs: 'Schoolleiders zijn voor zowel leerlingen als leraren een kompas. Dat kompas kan niet ronddraaien'
12 december 2014
Wat maakt een schoolleider tot een echte leider? Wat vraagt het van de leider om zich persoonlijke te ontwikkelen in eigenschappen als moed, autonomie, vertrouwen en integriteit? Op woensdag 24 september was er een inspirerende conferentiedag op landgoed De Horst in Driebergen onder de titel: ‘Leider zijn in het onderwijs: Wie ben je en waar sta je voor?’ Guido Crolla liep rond met de camera, ving beelden en woorden op van schoolleiders en bestuurders die zichzelf de spiegel willen voorzetten. Kijk, luister en lees mee.Er bestaat algemeen een grote behoefte aan krachtig (school)leiderschap. Niet alleen in de zin van daadkrachtig handelen als het nodig is, dat spreekt vanzelf, maar in de zin van moreel of pedagogisch leiderschap, het kunnen wekken van het potentieel van je leraren / schoolleiders en zichtbare eindverantwoordelijkheid. Dat vraagt de nodige competenties, maar vooral kwaliteiten van zijn, zoals openheid, jezelf zijn (autonomie), kunnen verbinden, missie, integriteit en moed. (School)Leiders zijn voor zowel hun leerlingen als hun leraren een kompas. Dat kompas kan niet ronddraaien.
De bekende denkers en wetenschappers Dolf van den Berg en Gert Biesta verzorgden op deze conferentie keynotes. De leraren Femke Cools en Bas Huijbers (leraren in PO en VO) gaven aan wat zij nodig hebben van hun schoolleider. Van deze lezingen worden binnenkort beelden online gezet.
Er waren zeven ervaringskringen rondom kernwaarden die aan leiderschap hangen:
authenticiteit
verbondenheid
vertrouwen
verantwoordelijkheid
waarachtigheid
moed
integriteit
Met dank aan…
Rob Fens * OSG Wolfert van Borselen
Eugene Bernard * Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
Joost van Rijn * ORS Lek en Linge
Sam Terpstra * CSG Reggesteyn
Huub van Blijswijk * Stichting BOOR
Jeroen Goes * De Werkplaats Kindergemeenschap
Angeline Smits * Basisschool de Gouden Kraai
Angela Horsten * Basisschool Klinkers
en alle 130 deelnemers…
Leider zijn verder ontwikkelen?
*
Traject Pedagogisch Leiderschap
Coalitie van hetkind
Onderwijsavonden in Driebergen
Forum NIVOZ
Platform hetkind
Blogs die n.a.v. de conferentie Leider Zijn zijn geschreven...
Leider Zijn en het lopen van olifantenpaadjes. Ofwel: blijven geloven in wat je wilt bereiken - Angeline Smits
'Leiderschap zonder valse zekerheden, maar met een maximale verbondenheid met het kind, om wie het allemaal gaat’ - Dick van der Wateren
Leider Zijn: over moed en de brug die we hebben te slaan - Jacob-Jan Voerman
'Het begint met de waartoe-vraag. Niets in ons onderwijs is in zichzelf wenselijk’ - Natasja de Kroon
Zeegers luistert: ‘En nu aan het werk. Doen wat nodig is!’ - Gerard Zeegers
Uitgaan van vertrouwen: ‘Hoe houd je dan controle, hoe houd je zicht?’ - Jeroen Goes
'Ik weet dat u alles op alles zet om alle kinderen te laten excelleren, maar…’ - Gertjan Kleinpaste
Reacties