'Leerkrachten hebben ouders nodig om te weten hoe hun leerling thuis is en leert'
8 juli 2013
Saskia van Dongen geeft aan dat er grofweg drie niveaus zijn waarop scholen met ouders communiceren. Bij het eerste niveau gaat het vooral om informeren, op het tweede niveau is er sprake van uitwisseling. ''Maar pas als je overgaat op het derde niveau is er sprake van echte samenwerking, zijn de ouders en de school gelijkwaardig, vullen ze elkaar aan als expert en gaan ouders en leerkracht samen op zoek naar wat het beste is voor het kind.” In een interview met Elsbeth Teeling pleit Van Dongen - adviseuse bij Marant - voor meer gelijkwaardige interactie. 'Goede samenwerking tussen ouders en school doet er toe. Je verhoogt er het welbevinden en de prestaties van kinderen mee.'![dongen](/uploads/2013/07/dongen.jpg)
Waar praten de ouders thuis bijvoorbeeld met de leerling over? “Wij doen thuis veel rekenspelletjes, praten over maten en hoeveelheden en zoeken naar oplossingen,” vertelt Van Dongen. “Terwijl andere gezinnen misschien meer met taal bezig zijn.” Dit is allemaal informatie die een leerkracht een completer beeld van het kind geeft en informatie die de leerkracht kan gebruiken bij het gesprek met de ouders. Zodat je samen kunt beslissen op wel-ke gebied jij als leerkracht het beste kunt ondersteunen en wat het kind vooral thuis ‘haalt’.
Lees verder in dit artikel uit de nieuwsbrief Frappant van Marant.
Reacties