'Leerkracht zonder bevoegdheid niet meer voor de klas'
16 oktober 2016
Ieder kind heeft recht op het best mogelijke onderwijs. En dat onderwijs wordt gegeven door de best mogelijke docenten. Docent zijn is een vak. En niet iets wat je er zomaar even bij kunt doen. Natuurlijk horen leraren gedegen vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch geschoold te zijn. Een bevoegdheid hoort erbij. Maar wat als er geen bevoegde leraren voor handen zijn? René Peters laat zijn licht schijnen over de lesbevoegdheid van leraren.Vanaf 2026 mogen onbevoegde leraren geen les meer geven. Dat stelt een groot deel van de Tweede Kamer. Omdat er niet voldoende bevoegde leraren zijn, is dat nu regelmatig wel het geval. Het klinkt allemaal prima. Wanneer alleen bevoegde leraren voor de klas staan zal de kwaliteit van het onderwijs toenemen. Maar zo simpel is het niet.
Ieder kind heeft recht op het best mogelijke onderwijs. En dat onderwijs wordt gegeven door de best mogelijke docenten. Docent zijn is een vak. En niet iets wat je er zomaar even bij kunt doen. Natuurlijk horen leraren gedegen vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch geschoold te zijn. Een bevoegdheid hoort erbij. Maar wat als er geen bevoegde leraren voor handen zijn?
Voor scholen is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om bevoegde leraren wiskunde, scheikunde, natuurkunde, Duits of Klassieke Talen te vinden. Er zit dan niet veel anders op dan te zoeken naar geschikte mensen die (nog) niet bevoegd zijn. Als dat niet meer mag en het lerarentekort wordt niet opgelost, wat dan? Grotere klassen dan maar?
Goed onderwijs wordt gegeven door goede mensen. En lang niet alle docenten zijn geschikt voor hun vak. Ik heb sterke staaltjes gezien van docenten die er, ondanks al hun diploma’s, voor de klas een potje van maakten. Dat scholen moeten kijken naar diploma’s van docenten is niet zo slecht. Maar het zou veel beter zijn als ze keken naar de kwaliteit van de lessen. Hoeveel schooldirecteuren houden zich daarmee bezig?
Lees verder
René Peters (CDA) is wethouder sociale zaken, jeugd, onderwijs en integratie in Oss.
Reacties