Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Knowmads: school voor nomadische kenniswerkers

11 december 2011

Bij Knowmads, die in 2010 in Amsterdam van start is gegaan, worden studenten opgeleid hun droom waar te maken. Het eenjarige programma richt zich op maatschappelijk ondernemerschap, leiderschap, creativiteit en duurzaamheid. De opleiding vindt niet plaats in de schoolbanken; studenten gaan aan het werk bij klanten. Maar dat is niet het enige waarmee Knowmads zich onderscheidt: studenten zijn aandeelhouder van de school.

‘Studenten krijgen geen onderwijs, ze creëren het samen met hun team, coaches en zakelijk partners’, aldus Pieter Spinder, -tribe leader van de Knowmads. Net als andere initiatiefnemers van de school heeft Spinder een achtergrond bij KaosPilots -Netherlands, de creatieve businessschool in Rotterdam die afgelopen zomer haar deuren sloot. Ook bij Knowmads ligt de nadruk op het werken vanuit ‘hoofd, hart en handen’: studenten beginnen met ontdekken, ervaren en -ontwerpen, voordat ze hun kennis toepassen in een internationaal team, waarin ze werken aan real-life opdrachten voor -verschillende klanten.

De term knowmads is afkomstig van de Amerikaanse onderwijskundige John Moravec, oprichter van Education Futures, dat zich op een actieve manier inzet voor onderwijsinnovatie in een veranderende wereld. Een knowmad is een nomadische kenniswerker (nomadic knowledge worker). Op de website van de school wordt een knowmad omschreven als ‘een moedige, verantwoordelijke, creatieve, verbeeldingsrijke persoon die verandering kan bewerkstelligen en altijd overal met iedereen kan werken’. Moravec is ervan overtuigd dat een innovatieve -maatschappij zal worden aangejaagd door deze kennisvergarende en -verspreidende nomaden.

Carianne Vermaak schreef erover in Ode Magazine, dat het artikel beschikbaar stelde.

 

Video over 'The Magic van Knowmads'.

[vimeo 33142439]

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief