Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Kinderen wel slimmer, maar minder vindingrijk. Hoe kan dat?

11 maart 2012

Het gaat bergafwaarts met onze creativiteit. Amerikaanse onderzoekers publiceerden in november 2011 een analyse van de creativiteitsmetingen bij 300.000  Amerikaanse leerlingen. Gemeten werden eigenschappen als reflectievermogen, originaliteit en outof- the-box-denken. De keurig genormeerde testresultaten  daalden tussen 1990 en 2008 gestaag met zo’n tien procent, terwijl intussen het gemiddeld IQ met vier procent steeg. Amerikaanse kinderen worden dus nog wel slimmer maar minder vindingrijk, origineel en flexibel. Hoe kan dat? Mark Mieras, wetenschapsjournalist, deelt kennis en geeft zijn mening.

De onderzoekers wijten hun cijfers mede aan de snel veranderende speelcultuur. Net als in Nederland maken cultuur en spel binnen het Amerikaanse basisonderwijs plaats voor meer rekenen en taal. Buiten school is het al niet beter gesteld met het spel. Onderzoekers van de University of Maryland registreerden tussen 1997 en 2003 een dramatische halvering van de buitenspeeltijd!

Vrije tijd die deels ingevuld wordt met meer televisie en meer gecomputer. Activiteiten die toch niet de rijkdom aan prikkels bieden van verstoppertje spelen, hutten bouwen, toneelspelen, boetseren en schilderen met een kwast. Hoogste tijd dus voor een offensief om de speelsheid in de jeugdcultuur terug te brengen.

Lees verder:  Podium Trouw, 24 december 2011

Dit opiniestuk komt van wetenschapsjournalist Mark Mieras en werd eerder gepubliceerd in het dagblad Trouw.

Intro: Een speelse cultuur is geen luxe maar een voorwaarde om te overleven. Zeker in een tijd van snelle verandering, oplopende concurrentie en stress is creativiteit geboden.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief