Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte geven

3 juni 2017

Na deze reis ben ik erachter gekomen dat ik als leerkracht de kinderen wat meer los moeten durven laten. Om ze letterlijk en figuurlijk de ruimte te geven om zichzelf en de wereld te kunnen ontdekken’. Kiara de Krosse, student aan de Marnix Academie, ging de afgelopen maanden ook op een zogenaamde “Uitdagende Scholen-tour”. Van tevoren schreef zij op hoe voor haar het ideale onderwijs eruit ziet, en na de tour reflecteerde ze daarop. Of er veel veranderd was door de bezoeken aan al die mooie scholen?

Twintig enthousiaste deeltijdstudenten hebben deelgenomen aan de "Uitdagende Scholentour". Deze Tour gaf hen de mogelijkheid te onderzoeken wie die leraar/docent is, in vernieuwingsscholen als Were Di in Valkenswaard, de Fonkeling in Berghem, Agora in Roermond, de Nieuweschool in Panningen en Wittering.nl in Rosmalen. Voorafgaand schreven deelnemers hoe zij zichzelf zagen als leraar onder het kopje – Eerst dacht ik –. Na afloop van de Tour reflecteerden ze op hun eigen vragen onder het kopje – Nu denk ik – . Een aantal van deze blogs verschijnt in verschillende afleveringen op hetkind. Vandaag de tweede: ‘Na deze reis ben ik erachter gekomen dat ik als leerkracht de kinderen wat meer los moeten durven laten. Om ze letterlijk en figuurlijk de ruimte te geven om zichzelf en de wereld te kunnen ontdekken’.

Eerst dacht ik…….
Ik ben recent met mijn opleiding tot leerkracht begonnen. Ik ben bezig, net als iedereen in mijn klas,  om te bepalen welke leraar ik wil zijn en op welke manier ik met kinderen wil omgaan?

Tijdens colleges en daarbuiten hebben we verschillende gesprekken over hoe wij voor de klas willen staan en op wat voor soort school dat dan zou moeten zijn. Ook ben ik langzamerhand bezig welke stageschool ik wil kiezen volgend jaar.  Zelf, en ook een aantal van mijn klasgenoten, lopen nu stage op een redelijk traditionele school. Hoe daar onderwijs wordt gegeven is lang niet altijd hoe wij het geleerd krijgen op de Marnix.

Omdat wij steeds meer leren over kinderen en hoe zij het beste groeien op school vraag ik mij af of het traditionele onderwijs voor veel kinderen wel is wat hen het beste geboden kan worden. Daardoor ben ik benieuwd geworden naar andere vormen van onderwijs en heb ik veel vragen. Maar wat is dat ‘andersoortige’ onderwijs dan? En hoe wordt daar vorm aan gegeven? En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de rol van de leerkracht. Hoe worden leerlingen op verschillende manieren ondersteund? Door de Uitdagende Scholen Tour hoop ik erachter te komen wat voor soort onderwijs bij mij past. Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe de leerlingen het soort onderwijs ervaren dat zij volgen.

Nu denk ik…..
Na deze reis ben ik erachter gekomen dat ik als leerkracht de kinderen wat meer los moeten durven laten. Om ze letterlijk en figuurlijk de ruimte te geven om zichzelf en de wereld te kunnen ontdekken, zonder de hele tijd een leerkracht achter zich te weten, die kijkt of alles wel goed gaat.

Ook de input van medereizigers heeft mij geholpen mijn idee over onderwijs beter vorm te geven. De scholen die wij hebben bezocht, zijn echt anders dan de meeste scholen. Als je realistisch bent dan gaat het gehele onderwijs in Nederland niet zo plotseling en extreem veranderen als deze scholen wel hebben aangedurfd.

Leraar zijn is voor mij vooral steun bieden aan kinderen en niet persé sturing. Kinderen kunnen niet alles zelf uitzoeken, maar ik weet nu dat ik kaders kan bieden waarbinnen ze kunnen ontdekken. Ik heb gezien dat kinderen  dan tot meer in staat zijn dan zij zelf denken. En wat ik tot nu toe zelf ook gedacht heb.

Ik heb veel leraren gezien met een hart en passie voor het onderwijs en de leerlingen.

Ik heb gezien dat het mogelijk is dat bijvoorbeeld kinderen die een ‘label’ hebben gekregen ook kunnen groeien in het reguliere onderwijs. Al die beperkingen die het onderwijs zichzelf oplegt zitten eigenlijk de leerlingen alleen maar in de weg. Ik heb tijdens deze Uitdagende Scholen Tour gezien dat het ook anders kan.

Ik vond het mooi om te zien dat er zo veel verschillende scholen zijn met een eigen unieke visie en dat ze die ook uit durven te dragen.

Kiara de Krosse is in opleiding tot leerkracht aan de Marnix Academie

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief