Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Jezelf als instrument zien: 'Hoe ben ik de leraar die ik ook wil zijn?'

17 maart 2017

Je bent als leraar (en opvoeder) je eigen instrument. Martijn Galjé vertelt over ervaringen in zijn werk, daar waar hij achteraf ziet waar hij er wél was voor een kind, en waar hij het contact en de verbinding juist verloor. Dit is het derde deel van een videodrieluik waarin drie essentiële elementen van een ‘leraar met tact’ worden behandeld. De opname is gemaakt tijdens de Onderwijsavond van NIVOZ-docenten in Driebergen, op 7 december 2016.

Leraar zijn gaat verder dan vaardigheden en competenties, dat gaat om de fundamentele keuze te maken jezelf als instrument te zien en jezelf te willen veranderen. Dat vraagt openheid en dat vraagt om jezelf los te maken van externe attributies en niet meer passende elementen van je biografie, zodat je met jezelf aan het werk kunt om meer en meer de leraar te worden die graag wilt zijn.

.


.

In een videodrieluik vertellen Marleen van der Krogt, Merlijn Wentzel en Martijn Galjé – drie docenten van de trajecten bij stichting NIVOZ – over zichzelf, hun ervaringen en hun ontwikkeling. NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Het biedt al vanaf 2008 ontwikkeltrajecten aan, onder de naam Pedagogische tact. Deelnemers ontdekken dat ‘tactvol handelen’ daarin meer is dan alleen het verbeteren van de relatie of het hebben van een pedagogisch kompas. Het gaat over een opdracht: Ik heb iets te doen!

Martijn Galjé vertelt in deel 3 vertelt over ervaringen in zijn werk, daar waar hij achteraf ziet waar hij er wel was voor een kind, en waar hij het contact en de verbinding verloor. Collega Ellen Emonds leidt haar verhaal in.

De andere delen:

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief