Jaaroverzicht 2017: vijftig best gelezen artikelen
29 december 2017
We zien dat het gesprek over goed onderwijs op steeds meer plekken gevoerd wordt en zijn blij dat wij - dankzij alle bijdragen uit de onderwijspraktijk - daaraan een bijdrage mogen leveren. Wij willen alle bezoekers van hetkind bedanken voor een mooi jaar, waarin we mochten meedenken en -doen bij het versterken van een ieders pedagogische opdracht. We proosten nog één keer op de vijftig best bekeken artikelen van dit jaar!- Over het werk van Luc Stevens: ‘de behoefte aan relatie, competentie en autonomie’ - Rikie van Blijswijk
- ‘Alleen zij gaat over de streep. Nu wordt het spannend, wat doet de klas?’ - Neomi Lotte
- Moeder en dochter na de zelfdoding in Den Bosch: ‘Er is verdriet, maar ook saamhorigheid en compassie’ - Joyce van den Bogaard
- Bemoediging in plaats van prijzen: wat is het verschil? - Sarina Hoogendam
- Paul de Blot (91): ‘Wat je kunt doen om zijnskracht te ontwikkelen? Ga spelen met die kinderen!’ - Beyke Goris
- ‘Een tienminutengesprek kan veel meer impact hebben’ - Christiaan van Os
- Een juf die ermee stopte: ‘Dat ik haar tien jaar later gedesillusioneerd tegenkom, dat gaat mij aan het hart’ -Jasja van den Brink
- Hoge werkdruk in het onderwijs: ‘Het lijkt wel met de schepping meegegeven, terwijl het onze eigen constructie is.’ Een voorstel. - Luc Stevens
- Heb ook oog voor de makkelijke kinderen in de groep - Nynke Bos
- Waarom huiswerk in de onderbouw van het VMBO zou moeten worden afgeschaft - Jelle Koopman
- ‘Uit angst voor de dood van het kind, ontnemen we hem vaak het leven’ - Arie C. de Bruin
- ‘Na de middelbare school ging ik naar de universiteit. Dat was wel het hoogst haalbare, maar werd geen succes.’ - Reinoud van Uffelen
- ‘Willen we in onze kinderen meer zien, dan moeten we minder gaan registreren’ - Lonneke Bindels
- ‘Ik probeerde stappenplannen uit die ik had geleerd met mijn hoofd’ - Natascha Bruti
- Over kleuters en kleuterjuffen: ‘Alsof gras harder gaat groeien als je eraan trekt…’ - Jack Provily
- Over het werk van Ryan en Deci: ‘Motivatie’ - Rikie van Blijswijk
- Een 5,48 staan en toch een 6 op het rapport krijgen - Joyce van den Bogaard
- Dialoog met een vijfjarige over streng zijn - Stefany den Hoed
- Overschatting en onderschatting: ‘Hij is drie…’ - Wilma van Esch
- Leerlinge Anne schrijft: ‘Meneer Tom, zou u minder grapjes willen maken onder werktijd?’ - Tom Pellis
- Ode aan het vmbo - Arno van Uden
- Als invaller voor de klas: ‘Je moet ze kort houden hoor, anders gaan ze met je aan de haal’ - Natasja de Kroon
- Zuurstof – hoe leerkrachten en pedagogisch medewerkers op een professionele manier voor zichzelf kunnen zorgen - Bas ter Avest
- Over genderidentiteit: ‘Ik geloof dat het tijd is dat we het hem gaan vertellen’ - Neelke Ebben
- Druk in de klas, rustig bij oma: deeltijd-ADHD? - Marcel van Herpen & Geert Bors
- Na de onderwijsvrijstelling: soms is het sterker om los te laten - Neelke Ebben
- Hoe kleine gesprekjes de angel eruit kunnen halen: ‘Daar zat ik dan, in bad’ - Nicole Wouters
- ‘Grensoverschrijdend’ gedrag van leerkrachten in het basisonderwijs - Adrie Groot
- Waarom ik een kind geen kanjer of held noem - Tea Adema
- Weer een sterfgeval op school: ‘Moeten wij ze écht alweer gaan vertellen dat iemand dood is gegaan?’- Simone Sweep
- Een onderzoek naar het zelfbeeld van leerlingen met een diagnose - Linda van der Zwaan
- Ik ben de enige vriend van Mark. En alleen ik ben gevraagd op zijn feestje. - Annick Verhagen
- Luc Stevens: ‘Je wordt er als leerling vergeleken met de ander. Maar jij bent die ander niet.’ - Beatrice Keunen
- Hij kan veel, maar niet wat we van hem vragen - Karin Donkers
- Het geheim en de nuancering van Finland: Leraren als vuurtorens van de Finse identiteit - Nickel van der Vorm
- ‘Kunstonderwijs, een vaccin tegen de Waarheid die elke verbeelding in ons doodt’ - Ramsey Nasr
- ‘Voordat ik op deze school kwam, wist ik zeker dat alle juffen @#%* waren’ - Neelke Ebben
- ‘We hebben een probleem met de kinderen in groep 7’ - Ton van Rijn
- Terugblik op groep 3: ‘Er bekruipt me een vaag gevoel van frustratie uit die tijd’ - Kathelijne Schelfhout
- Een vluchtelingetje in de klas: ‘Ik hoef niet naar vrouwen te luisteren’ - Ellen Emonds
- Martine Delfos over rouw en autisme: ‘Zeker mensen met autisme hebben “trage momenten” nodig’ - Martine Delfos & Geert Bors
- ‘Spreekbeurten hebben er juist voor gezorgd dat ik spreken voor groepen eng ging vinden’ - Natascha Bruti
- Passend onderwijs in de praktijk: er zijn grenzen, maar ook antwoorden! - Jelle Koopman
- De Nieuwste School: ‘Er zijn hier leerlingen die het liefst nog ’s nachts zouden doorwerken aan hun product’ - Anne van Hees, Rikie van Blijswijk & Geert Bors
- Column van een schoolleider: ‘Ik ben er nu wel klaar mee. Zíj en nog méér ouders vinden dat’ - Marleen van der Krogt
- Een puber die rouwt - Martine Huurman & Arno van Uden
- ‘Het kan toch geen vraag zijn waar je als leraar eerst naar kijkt?’ - Hester IJsseling
- Een experiment van een leraar: ‘Het is persoonlijker, kwetsbaarder en spannender als je feedback krijgt in plaats van cijfers’ - Anton Nanninga
- Hoe een kassière een oude man omhelst en mijn pubers en ik daar een belangrijke les van leerden - Saskia Smith
- Micha de Winter: ‘Als je kinderen opvoedt, ben je per definitie idealistisch’ - Annonay Andersson
Reacties