In lijn met lezing breinwetenschapper Jolles: 'Mijn kijk op skateboarden is veranderd'
12 juni 2015
Skateboarden? Dat is leuk voor ná schooltijd. Niet iets om je brood mee te verdienen, want wat leer je daar nou van? Volgens Yvonne van Sark een wat te symplistische kijk op deze populaire bezigheid van de huidige jongerencultuur Skateboarden is meer dan leuk tijdverdrijf. In lijn met de boodschap van brein-wetenschapper Jelle Jolles bij zijn lezing in Driebergen (2013) zegt zij: 'Motoriek, waarneming, evenwichtsgevoel, ruimtelijke informatieverwerking, frustratietolerantie, ambitie, sociaal gedrag en perspectiefname. Er is ongelooflijk veel wat je er zoal van leert.' Haar verhaal.Rond zijn 10de had mijn zoon het er ineens over dat hij ‘pro’, ofwel professioneel skateboarder wilde worden. Tijdens het skateboarden kwam hij weleens gasten tegen die gesponsord werden door een kleding- of skateboardmerk en een mooiere manier van je geld verdienen kon hij zich niet voorstellen. Dat je in het leven meer nodig hebt dan maandelijks een nieuwe lichting print-t-shirts en nieuwe wieltjes, kwam toen nog niet in ‘m op.
Ik vroeg me daarentegen vooral af of er mensen in Nederland bestaan die daadwerkelijk léven van skateboarden. En dan bedoel ik leven ván en niet leven vóór. Dat je er je broek van kan ophouden, zeg maar. En ok, het is nog wat ver weg om je daar al druk over te gaan maken, maar wat leer je eigenlijk van dat urenlange gespring en geklooi op je skateboard?
Afgelopen jaar is mijn kijk hierop veranderd: Skateboarden heeft alles te maken met jezelf uitdagen en de lat hoger leggen. Soms wel heel letterlijk. Als de 10.000 uur-regel ergens voelbaar is in de jongerenwereld, dan is het wel in de skatehal. Wil je ergens goed in worden, zo betogen we in ons boek Over de top (www.overdetop.nl), dan moet je oefenen. Uren en uren aaneen.
Jaren geleden heb ik eens een onderzoek gezien in opdracht van MTV, naar de populariteit van diverse jongerenculturen. Jongeren konden aangeven met welke subculturen ze affiniteit hadden en met welke beslist niet, en waar ze zich zelf dan toe rekenden. Een boeiende uitkomst was dat skaters door allerlei andere subculturen met respect werden bekeken. Respect in de zin van respéct! Skateboarders kunnen met veel andere subculturen door een deur en dat is bijzonder. En ik kan je verzekeren dat, hoewel jongeren die deelnamen aan het onderzoek het moeilijk vonden zichzelf in een bepaalde subcultuur te plaatsen, ze maar wat goed konden aangeven waar ze een hekel aan hadden.
Geen wonder dus dat de skatecultuur in de wereld van jongerenmarketing al decennialang zichtbaar is. Toon een skater en laat zien dat je merk up-to-date is. De categorie jongeren die skateboard omarmt als lifestyle, is echter vele malen groter dan de groep die skateboarden praktiseert. En geen wonder: als je beter gaat kijken in een skatehal of bij een skateveldje zie je al gauw waarom; het is gewoon echt moeilijk. Je daagt voortdurend de zwaartekracht uit, gaat regelmatig onderuit, je knieën slijten net zo hard als je lagers en vooral: het duurt wel even voordat al dat oefenen effect sorteert. Dus die weg van tientallen, honderden en meer uren maken; die valt nog niet mee.
Lees hier het hele blog van Yvonne van Sark, geplaatst op het weblog van YoungWorks, het bureau voor jongerencommunicatie.
Reacties